Mijn manier van eten #1

Ik krijg de laatste tijd steeds vaker de vraag hoe ik zoveel afgevallen ben en wat ik andere mensen aan zou raden. Ik schreef hier al eerder enkele blogs over (die kan je hier en hier lezen), maar heb besloten wat uitgebreider op mijn manier van eten in te gaan. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Ik volg niet echt een bepaalde eetstijl of een dieet. Ik heb in mijn leven al meerdere dingen uitgeprobeerd; ik ben heel streng geweest, maar ik ben ook in periodes heel los met eten om gegaan. Die beide manieren hebben me niet geholpen. Te streng met eten omgaan, zoals calorieen of macro’s bijhouden, zorgen er op de lange termijn voor dat ik stress krijg omtrent eten. En die stress uit zich vroeg of laat in eetbuien. Te los met eten omgaan, zorgt ervoor dat ik (te) ruim met mijn porties om ga, wat er vaak voor zorgt dat ik aankom in gewicht. Voor mij zijn dit beide geen gewenste situaties.

Wat ik geleerd heb, is dat het voor mij erg belangrijk is om een duidelijke, gezonde basis te hebben. Een beetje volgens het 80/20 principe: als mijn basis (de 80%) goed zit, heb ik nog wat ruimte (de 20%) om in te vullen met voeding die misschien wat minder aan mijn richtlijnen voldoet. Zo zou ik in mijn basis voornamelijk water en thee drinken, maar vind ik het na een hardloopwedstrijd heerlijk om een ijskoude frisdrank te drinken. Of zo zou ik in mijn basis appelmoes (zelfgemaakt met een beetje kaneel, mjam!) als mijn favoriete saus benoemen, maar neem ik bij een barbecue lekker een keertje satésaus.

Mijn basis (dus die 80%) valt bijna compleet onder de noemer ‘clean eating’. Clean eating is een manier van eten, waarbij je voornamelijk verse, onbewerkte producten eet. De een vindt het hierin belangrijk dat deze producten ook biologisch zijn, de ander hecht hier iets meer waarde aan. Ik haal bijna niets uit pakjes en zakjes; ik breng mijn eten vaak zelf op smaak, met verse kruiden. Of ik maak mijn pastasaus of nasimix zelf. Ik probeer producten die bewerkt zijn; toegevoegde suikers bevatten; vol zitten met e-nummers en geur-, kleur- en smaakstoffen of zoetstoffen zoveel mogelijk te vermijden. Vaak zijn er gezondere varianten te verkrijgen of kan ik het makkelijk zelf maken. Dan weet ik wat erin gaat en weet ik dat ik geen onnodige vulstoffen in mijn lichaam stop, maar dat ik mijn lichaam nuttige voedingsstoffen geef.

Ik volg niet echt een bepaalde eetstijl of een dieet. Ik heb in mijn leven al meerdere dingen uitgeprobeerd; ik ben heel streng geweest, maar ik ben ook in periodes heel los met eten om gegaan. Die beide manieren hebben me niet geholpen. Te streng met eten omgaan, zoals calorieen of macro’s bijhouden, zorgen er op de lange termijn voor dat ik stress krijg omtrent eten. En die stress uit zich vroeg of laat in eetbuien. Te los met eten omgaan, zorgt ervoor dat ik (te) ruim met mijn porties om ga, wat er vaak voor zorgt dat ik aankom in gewicht. Voor mij zijn dit beide geen gewenste situaties.

Wat ik geleerd heb, is dat het voor mij erg belangrijk is om een duidelijke, gezonde basis te hebben. Een beetje volgens het 80/20 principe: als mijn basis (de 80%) goed zit, heb ik nog wat ruimte (de 20%) om in te vullen met voeding die misschien wat minder aan mijn richtlijnen voldoet. Zo zou ik in mijn basis voornamelijk water en thee drinken, maar vind ik het na een hardloopwedstrijd heerlijk om een ijskoude frisdrank te drinken. Of zo zou ik in mijn basis appelmoes (zelfgemaakt met een beetje kaneel, mjam!) als mijn favoriete saus benoemen, maar neem ik bij een barbecue lekker een keertje satésaus.

Mijn basis (dus die 80%) valt bijna compleet onder de noemer ‘clean eating’. Clean eating is een manier van eten, waarbij je voornamelijk verse, onbewerkte producten eet. De een vindt het hierin belangrijk dat deze producten ook biologisch zijn, de ander hecht hier iets meer waarde aan. Ik haal bijna niets uit pakjes en zakjes; ik breng mijn eten vaak zelf op smaak, met verse kruiden. Of ik maak mijn pastasaus of nasimix zelf. Ik probeer producten die bewerkt zijn; toegevoegde suikers bevatten; vol zitten met e-nummers en geur-, kleur- en smaakstoffen of zoetstoffen zoveel mogelijk te vermijden. Vaak zijn er gezondere varianten te verkrijgen of kan ik het makkelijk zelf maken. Dan weet ik wat erin gaat en weet ik dat ik geen onnodige vulstoffen in mijn lichaam stop, maar dat ik mijn lichaam nuttige voedingsstoffen geef.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *