Waarom ik gewoon koolhydraten eet….

Koolhydraten. Er zijn boeken over geschreven. En dan vooral heel veel boeken over waarom koolhydraten slecht voor je zijn en waarom je vooral koolhydraatarm moet eten. Want: dan val je als een malle af! Om het even kort te houden: ik ben 50 kilo afgevallen en heb gewoon koolhydraten gegeten. Ik heb geen koolhydraat geskipt en een prima resultaat bereikt. Vandaag leg ik uit waarom ik gewoon koolhydraten eet, wat de functie van koolhydraten is en hoe je nu precies afvalt als je koolhydraten gaat skippen…

Laten we eens beginnen met wat koolhydraten zijn en wat hun functie is in jouw lichaam. Alle voeding kan je opdelen in de macro voedingsstoffen, namelijk koolhydraten, vetten en eiwitten. Iedere voedingsstof heeft zijn eigen taak of taken in het lichaam. Koolhydraten leveren (net zoals vetten en eiwtten) energie aan het lichaam.

Hoeveel van deze energie we nodig hebben, verschilt per persoon en per levensstijl. Maar… we hebben echt allemaal koolhydraten nodig. Als je begrijpt waarom, dan begrijp je ook waarom koolhydraten niet als vijand of dikmaker gezien hoeven te worden.

Zoals ik al beschreef, voorzien koolhydraten het lichaam van energie. Koolhydraten die je binnenkrijgt vanuit je voeding, worden in je lichaam afgebroken tot de kleinste vorm ervan. Dit is glucose. Glucose wordt via je bloed vervoert, om je cellen van energie te voorzien.

Pas op het moment dat er voldoende energie aanwezig is in jouw bloed, zullen extra koolhydraten opgeslagen worden voor later verbruik. Dan gaat je lichaam deze koolhydraten opslaan als vetten en zal je hier dikker van worden.

Koolhydraten worden niet alleen als vet opgeslagen hoor. Ook in je lever en in je spieren worden koolhydraten opgeslagen. Dit is om een voorraadje te hebben voor het moment dat je lichaam snel energie nodig heeft; het is voor je lichaam makkelijker om deze energie uit de spieropslag te halen, dan om vet weer om te zetten in energie.

Het is trouwens niet zo dat alleen een overschot aan koolhydraten wordt opgeslagen als vetweefsel. Ook als je teveel eiwitten en vetten eet, zullen deze opgeslagen worden in jouw lichaam.

Als mensen het over koolhydraten hebben ze het vaak over ‘goede’ of ‘slechte’ koolhydraten. Dit wordt vaak ingedeeld aan de hand van hoe snel glucose wordt opgenomen in het bloed. Daarom worden ‘goede koolhydraten’ vaak ‘langzame koolhydraten’ en ‘slechte koolhydraten’ vaak ‘snelle koolhydraten’ genoemd. Hoe langzamer een koolhydraat wordt opgenomen, hoe beter dit is voor je lichaam.

Voorbeelden van goede koolhydraatbronnen zijn: groenten, fruit, volkoren producten (zoals brood, pasta), zilvervliesrijst, zoete aardappels, havermout en peulvruchten

Voorbeelden van slechte koolhydraatbronnen zijn: koekjes, chocolade, snoep, suiker, frisdrank, witte rijst, cornflakes en wit brood

Zoals ik al eerder schreef, is het per persoon verschillend hoeveel koolhydraten je nodig hebt. Net zoals het per persoon verschillend is hoeveel calorieen je nodig hebt om aan te komen of af te vallen. Daarom is het dus ook niet nodig om te stoppen met koolhydraten eten, en hoeft koolhydraat arm eten ook echt niet. Koolhydraten zijn namelijk een goede brandstof voor het lichaam en je lichaam heeft zeker goede brandstoffen nodig. Het is dus belangrijker om je te richten op de vorm van de koolhydraten: zorg dat je lichaam hier goede voedingsstoffen uit kan halen. Dus eet zilvervliesrijst in plaats van witte rijst en havermout in plaats van cornflakes.

Ja, leuk verhaal Petra, maar ik hoorde laatst dus van ‘tante Conny’ dat zij in één week ruim 3 kilo is afgevallen door geen koolhydraten te eten. Dan is dit dus een goede manier om af te vallen, toch? Ja, en dat is een lastige… Koolhydraten hebben dus de eigenschap dat ze water aan zich binden. Iedere gram koolhydraten, bindt 3 gram water aan zich. Dus als jij 1 kilo koolhydraten binnen zou krijgen (het is wat veel, I know), dan zal je lichaam ook 3 kilo vocht gaan vasthouden. Zo kom je dus niet 1 kilo aan, maar direct 4! En het werkt ook andersom. Op het moment dat je minder of geen koolhydraten eet, gaat je lichaam minder vocht vasthouden. Tante Conny zal dus vast wat vet verloren zijn door haar koolhydraatarme dieet, maar ze zal vooral veel vocht verloren zijn…

Als je af wilt vallen, is het vooral erg belangrijk dat je minder energie binnen krijgt dan dat je nodig hebt. Het maakt je lichaam in principe niet uit uit welke bronnen deze energie komt, maar het is verstandig om je lichaam goed te voeden, en dus geen voedingsstoffen over te slaan. Eet voedzame producten, die bestaan uit vetten, eiwitten én koolhydraten. Want ja, die laatste groep is echt te belangrijk om over te slaan!

Even samenvattend en misschien iets kort door de bocht, maar je komt niet aan door koolhydraten, je komt aan als je teveel eet. Of dit nu vetten, eiwitten of koolhydraten zijn!


Even iets anders. Ik ben genomineerd voor de Foodblog Awards, in de categorie ‘Special Interest Food Blog’. En dit als enige hardlopende foodblogger. Supertof!

Ik zou het leuk vinden als je even de moeite wilt nemen om op mijn blog te stemmen via deze link 🙂


Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.