Verder na een eetbui…

Het lastigste aan eetbuien vond (en vind!) ik altijd het verder gaan als ik die eetbui gehad heb. Als ik keek naar alles wat ik gegeten had en in mijn hoofd berekende hoeveel calorieën ik weggewerkt had. En dit dan vertaalde naar hoeveel dagen ik nu ‘verpest’ had en hoeveel kilometer ik hiervoor moest gaan hardlopen (márathons!). Wat een onrust kon dat me geven zeg. Ik belandde in de ellendige cirkel van eetbui – compenseren – te weinig eten – en weer een eetbui. Wat mij niet verder hielp. Wat mij wel geholpen heeft? Hierbij enkele tips!

Wat moet je niet doen na een eetbui?

  • Overgeven: Voor sommige mensen is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Overgeven lijkt een simpele manier om het overschot calorieen snel je lichaam uit te werken. Maar het gaat je niet helpen. Overgeven is erg schadelijk voor je lichaam. Het is namelijk een tegennatuurlijke reactie en dit kan uiteindelijk blijvende schade aanrichten aan je lichaam.
  • ‘Die vrijbrief’: Denken dat het nu toch al fout gegaan is, dus je hele dag is al verpest, dus dan kan je hem maar beter goed verpesten ook! Oh, hoe vaak ik die wel niet gedacht heb! Ik had hulp bij de quote: ‘als er 1 ei op de grond valt, gooi je de rest uit het doosje toch ook niet kapot?’ Laat die eetbui dat ene ei zijn, maar laat de rest van het doosje voor de rest van de dag staan. Een kapot ei, hoeft geen kapot dozijn op te leveren. Geef jezelf niet die vrijbrief om de hele dag door te mogen schransen. Een eetbui hebben is echt heel naar en vervelend, maar pak daarna weer gewoon je normale eetritme op.
  • Streng compenseren: Het is heel verleidelijk om de eetbui meteen te willen gaan compenseren door, bijvoorbeeld, je lunch over te slaan, of de hele dag verder te vasten. Dit is alleen erg onverstandig, want het brengt je normale eetpatroon in de war. Door te weinig te eten, krijg je op een gegeven moment weer trek. Als je je lichaam dan niet goed voedt, is de kans aanwezig dat je weer een eetbui in de hand werkt. Het is heus niet erg om na een eetbui iets rustiger aan te doen qua voeding, maar neem dan een goed vullende salade in plaats van een broodje hamburger met gebakken aardappeltjes…

Wat helpt je wél na een eetbui?

  • Zoek afleiding: Probeer na je eetbui uit je eigen ‘bubbel’ te stappen en wat afleiding te zoeken. Piekeren en eenzaam zijn heeft weinig zin. Als ik na een eetbui alleen was, ging ik vaak plannen smeden om te compenseren. En dit hielp mij niet en mijn stemming werd er ook niet beter op. Het is goed om wat afleiding te zoeken: bel een vriendin, ga een boek lezen of zet Netflix aan.
  • Doe rustig aan: Deze lijkt tegenover de ‘zoek afleiding’ te staan, maar probeer vooral je lichaam wat rust te geven. Een eetbui kan een flinke aanslag op je lichaam zijn; je lichaam moet ik korte tijd enorm veel voeding verwerken, vaak zonder heel veel ‘echte voeding’. Je lichaam kan hierdoor behoorlijk van slag raken. Het heeft dus geen zin om heel actief te gaan zijn, of om overmatig te gaan sporten, na een eetbui, omdat je lichaam al heel druk voor jou in de weer is.
  • Wees lief voor jezelf: Ga jezelf niet veroordelen om die eetbui. Je lichaam heeft het al erg druk en jouw negatieve gedachten gaan hier niet bij helpen. Doe rustig aan, zoek wat afleiding en doe iets waarmee je jezelf positieve aandacht geeft: zet een kop thee, neem een warm bad en pak er een tijdschrift bij. Maak op normale etenstijden een maaltijd voor jezelf. Je lichaam heeft er baat bij als je goed voor jezelf zorgt en je je normale ritme oppakt.

Wat zijn tips die jou helpen na een eetbui?

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.