Tips bij eetbuien

Aan het begin van mijn blogperiode schreef ik een blog over mijn eetbuien – dan eet je toch gewoon minder? Een blog waarin ik vertelde hoe het voor mij is om last te hebben van eetbuien. En dan geen snoepmomentje waarin je een zak chips leeg eet. Nee, zo’n echte eetbui. Eentje waarbij je in een halfuur een pak koekjes, een reep Tony’s, een zak dropfruitduo’s en nog wat andere snacks weggewerkt hebt. Jup, ik weet hoe het is… Ik wil vandaag wat tips delen die mij hebben geholpen in mijn strijd tegen mijn eetbuien. Nee, ik heb niet de heilige graal in handen. Maar ik hoop toch dat mijn tips waardevol kunnen zijn voor iemand!

  • Probeer je eetbui uit te stellen – Bij mij werkt het nog wel eens om te denken ‘nee, ik ga niet nu eten. Als ik over een uur nog wil, dan mag ik dan eten!’. In dat uur kan ik mezelf de kans geven om afleiding te zoeken, mijn gevoel van me af te schrijven en verandering te brengen in hoe ik me voel. Soms is de drang na een uurtje – of een ander gekozen periode – echt afgenomen
  • Maak een eetplanning – Mij helpt het om door de dag heen regelmatig te eten. Op die manier krijg ik geen honger – wat minder kans geeft op eetbuien. Heb je moeite met regelmatig eten? Maak dan een eetplanning voor jezelf en zorg dat je voeding mee hebt als je moet werken of even de stad in gaat.
  • Laat het willen afvallen even links liggen – Focus je op voldoende eten. In periodes dat ik wilde afvallen, kon ik doorslaan in het te weinig eten. En dat leidde vroeg of laat weer tot eetbuien (Want: honger!!). Richt jezelf vooral op gezond eten en goed voor jezelf zorgen.
  • Durf je gevoelens te voelen – Een héle enge. Ik weet het. Eetbuien zijn juist de manier om even niets te voelen. Durf het eens om je gevoelens op te schrijven, in plaats van te gaan eten. Neem de tijd om het op papier te zetten. En durf je er geen woorden voor te gebruiken, gebruik dan kleuren, vormen, tekeningen. Je hoeft ook geen hele verhalen te schrijven; woorden, korte zinnetjes. Het is jouw manier om je gevoelens te durven benoemen!
  • Ga bewegen – Ik kan me voorstellen dat je er op dat moment totaal geen zin in hebt – maar mij wil het nog wel eens helpen om mijn gevoelens eruit te rennen. Schoenen aan, muziek in en gaan. Even een rondje lopen op veel te hoge hartslag, na 10 minuten doodop zijn – maar mijn negatieve gevoel lijkt een stuk verder weg. Bewegen wil echt helpen om je eetbui gevoelens te verdrijven. En je hoeft niet per se te gaan hardlopen hoor. Wandelen, fietsen, dansen, van mijn part ren je 10x de trap op en neer. Maar bewegen doet zoveel positiefs met je lichaam: geef het een kans!
  • Sluit je niet af – Het kan soms lijken of niemand je begrijpt – en dan is het makkelijk om je af te zonderen van anderen. Maar juist dan zullen negatieve gevoelens de boventoon gaan voeren, en is het moeiljker om je af te zetten tegen je eetbuien. Is er iemand met wie je praten kan over je gevoelens? Over je eetbuien? Je kan bijvoorbeeld met die persoon een codewoord afspreken die je kan appen. Dan hoef je niet te zeggen dat het even kut gaat en je een eetbui gaat hebben/hebt/hebt gehad, maar weet de ander toch wat er aan de hand is. En dan hoef je er niet over te praten. Een knuffel kan dan al voldoende zijn.
  • Neem iets – Sta jezelf iets lekkers toe. Dit kan op een positieve manier. Zoek 1 ding uit wat je echt lekker vind en sta jezelf dit toe om te eten. Liever 200 kcal die je jezelf toestaat, dan 2000 kcal die je in een onbewaakte eetbui wegwerkt!
  • Zoek hulp – Als je echt last hebt van je eetbuien, is mijn belangrijkste aanrader toch om hulp te zoeken. Er zijn zoveel manieren om je hierbij te kunnen helpen. Misschien kan je met een professional praten, of is creatieve therapie jouw ding. Therapie lijkt een grote stap – en het kan ook echt heftig en confronterend zijn – maar zie het als investering in jezelf. Je kan het je nu misschien niet voorstellen – maar er is echt uitzicht op een periode zonder eetbuien, of om te leren leven met eetbuien!

Mocht jij last hebben van eetbuien, en er met niemand over kunnen praten: je mag me altijd een berichtje sturen!

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *