Tien stappen voor een positiever zelfbeeld!

Vorige maand had ik in mijn Insta Stories een poll staan, met de vraag of jullie ook last hadden van eetbuien. Tot mijn grote verbazing – ik had namelijk nooit dit hoge getal verwacht! – reageerde 88% met ‘Ja’. En dit kwam niet omdat er weinig reacties waren, nee, meer dan 400 mensen reageerden! Ik weet zelf heel goed hoe het hebben van eetbuien kan spelen met jouw zelfbeeld; hoeveel negatieve invloed het hebben kan. Daarom vandaag tien stappen voor een positiever zelfbeeld. Hopelijk kan jij hier tips uithalen die voor jou gaan helpen!

Stap 1: Vraag jezelf af of je er voordeel bij hebt, om je te focussen op de dingen die jij negatief vindt aan je zelfbeeld of aan je gewicht!

Stap 2: Bedenk drie redenen waarom het echt onzin is om te denken dat dunnere mensen gelukkiger zijn. Herhaal deze redenen als je de noodzaak voelt om jouw lichaam te vergelijken met die van iemand anders!

Stap 3: Probeer om minder tijd door te brengen voor spiegels – zeker al dit jouw onzeker maken over jouw lichaam!

Stap 4: Sporten is geen straf! Ga dus niet sporten, met als enige reden om gewicht te verliezen of omdat je een eetbui hebt gehad. Sport omdat je het leuk vindt en omdat het je energie geeft!

Stap 5: Doe mee aan sociale activiteiten die je leuk vindt, ook als hier voeding bij betrokken is. Vertel jezelf dat je het verdient om leuke dingen te doen!

Stap 6: Draag geen kleding waarin je jezelf onzeker of niet comfortabel voelt. Draag kleding die lekker zitten, die fijn aan voelen en die je thuis laten voelen in je eigen lichaam!

Stap 7: Maak een lijstje met positieve eigenschappen van jezelf. Schrijf er minimaal 5 op. Herhaal deze eigenschappen voor jezelf, op het moment dat je minder lekker in je vel zit.

Stap 8: Probeer anderen niet te beoordelen op hun uiterlijk of op hun six-pack, maar op hun karakter.

Stap 9: Omring jezelf met mensen die positief zijn en jou een goed gevoel geven over jezelf. Steek geen tijd in mensen die jouw negatieve zelfbeeld voeden, want dit gaat jou niet helpen!

Stap 10: Zorg goed voor je lichaam en wees lief voor jezelf. Geef je lichaam goede voeding, zorg voor voldoende beweging én neem ook rust als je lichaam dit nodig heeft!

Heb jij nog tips voor het verkrijgen van een positiever zelfbeeld?

One comment

  1. Heel herkenbaar! Tip die makkelijker gezegd is dan gedaan, maar twijfel niet aan de mensen die van je houden en positief over je zijn. Neem complimentjes met een glimlach in ontvangst in plaats van ze af te zwakken. Als je de negatieve dingen die anderen over je zeggen geloofd, waarom dan de positieve niet?
    En nog een tip die heel stom klinkt, maar het helpt echt: geef jezelf iedere ochtend een complimentje in de spiegel. Of vertel jezelf dat je het waard bent, of dat je van jezelf houdt. En als je het om wat voor reden dan ook niet kunt uitspreken, hang dan een briefje op de spiegel met wat je wil zeggen, zodat je dat iedere dag leest.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *