Start to run (again)

Ooit, in een ver grijs verleden, toen ik begon met hardlopen, deed ik dit met het Start2Run programma van Evy Gruyaert. Heerlijk, hoe Evy me elke keer weer vertelde hoe fier ze op me was! Evy gaf me mijn eerste kennismaking met hardlopen, en ik genoot ervan! Mijn ervaring van mijn eerste keer hardlopen, kan jeΒ hier lezen. Nu ik weer fit wil worden na mijn bevalling, heb ik mijn oude schema er weer bijgepakt. Wel in wat aangepaste vorm trouwens!

Vorige week deelde ikΒ mijn doelen al met jullie. Een korte termijndoel; namelijk volgende week de 5 kilometer lopen bij de Linschotenloop, en een lange termijndoel; de halve marathon bij de IJsselsteinloop, op 30 mei. Inmiddels is daar misschien nog een klein doel bijgekomen, want enkele van mijn Elfsteden vriendinnen willen op 6 juni de Steamtrail gaan lopen en dit klinkt toch ook wel erg tof. De maar? Het is 25 kilometer…

Voor nu ben ik eerst bezig met mijn korte termijndoel: Linschoten. Nog 9 dagen te gaan… Zoals ik al zei, ik heb het schema van Evy erbij gepakt. Niet om deze compleet te volgen; want de opbouw van Evy duurt 12 weken, en ik ging er vanuit dat ik die niet nodig zou hebben. Ik ken mezelf, mijn belastbaarheid en mijn lichaam. Natuurlijk blijft het, zeker na mijn bevalling, goed luisteren naar mijn lichaam en eventueel mijn doelen bijstellen. Ik ben mijn zwangerschap natuurlijk fluitend doorgekomen, maar het blijft niet niks voor je lichaam; 9 maanden zwanger zijn en dan een bevalling!

Zeker omdat ik al wat langer hardloop, lukt het goed om aan te voelen wat ik kan en wanneer het goed voelt (en wanneer niet). Dit maakt dat ik deze week alweer mijn eerste 5 kilometer aangetikt heb. Eigenlijk was dit een per ongelukje; ik had namelijk niet training 10, maar training 11 aangezet. Ik vond de eerste interval van 2 minuten al zo lang duren. Tsja, dat is niet zo gek, als dat interval 5 minuten is. Oeps! Maar goed, toen ik doorliep, ging deze training prima, en zo maakte ik 4,7km. En toen dacht ik: dan gaan we nu die 5 kilometer even aantikken ook! En dat gebeurde!

Voor nu zal ik tot Linschoten vooral op 5 kilometer blijven zitten, maar zullen m’n hardloopintervallen langer en met minder pauzes gaan zijn! Dat moet denk ik wel goedkomen. En daarna ga ik er maar eens een 10 kilometer schema bijzoeken… πŸ˜‰

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.