Sporten zonder sportschool

Ik hoor vaak verhalen van vrouwen die willen gaan sporten, maar het niet durven om naar de sportschool te gaan of om te gaan hardlopen. Helaas zijn er nog steeds vrouwen (vaak vrouwen met overgewicht) die nare opmerkingen naar hun hoofd krijgen, als ze aan het sporten zijn! Vaak is dit de reden waarom de sportschool een te hoge drempel vormt.

Nu kan ik een heel artikel gaan schrijven over dat dit niet nodig is, dat je altijd in de sportschool terecht kan, dat de mening van anderen er niet toe moet doen enzovoorts enzovoort enzovoorts. Maar ik vind ook dat je dit moet doen als je er aan toe bent. Voor nu wil ik iedereen wat tips geven, om toch aan sporten of extra beweging toe te komen, in een veilige omgeving!

  • Ga wandelen of pak de fiets – Als je een boodschap moet doen, is het heel verleidelijk om de auto te pakken. Maar als je naar de supermarkt wandelt of fietst, is dit net weer wat extra beweging. En alle kleine beetjes zijn meegenomen!
  • Youtube – Youtube is je beste vriend. Youtube staat vol met fijne workouts, die je gewoon thuis kan doen. Zet je laptop aan en zoek een workout die 10 of 15 minuutjes duurt. Dit is qua tijd al snel in te passen in de dag en je kan met een korte workout ook flink wat spierpijn kweken! Een tip: plan dit ook echt in. Plan een kwartiertje per dag in voor een korte workout. Je zal merken dat deze vorm van ‘me time’ je ook echt goed kan doen!
  • Apps – Ook voor je telefoon zijn er verschillende apps te vinden die je dagelijks een workout kunnen laten doen. De ‘7 minutes’ app bijvoorbeeld. Die heeft verschillende workouts van (de naam zegt het al) 7 minuten! Kan je gewoon thuis doen, vaak met alleen je eigen lichaamsgewicht.
  • Speel mee – Ga je met je kinderen naar de speeltuin? Ga dan niet op een bankje zitten, maar speel met ze mee. Doe mee met voetballen, speel verstoppertje of duw de schommel. Goed voor jou, maar ook voor je kind. Je geeft je kind zo een goed voorbeeld (beweging is leuk!) en je bent een actieve mama!
  • Stappenteller – Veel telefoons hebben tegenwoordig een stappenteller (natuurlijk kan je ook een stappenteller kopen). Stel eens een stappendoel in, bijvoorbeeld 10.000 stappen op een dag. En doe ook echt je best om dit te halen: doe de boodschappen wandelend, pak de trap in plaats van de lift, stap een halte eerder uit de bus, stofzuig desnoods een keertje extra. Ga voor je stappendoel!
  • Tuinieren – Een manier van beweging die enorm onderschat wordt, maar tuinieren is een geweldige manier om aan meer beweging te komen. En helemaal een goed idee: ga je eigen groenten verbouwen! Dan ben je er intensief mee bezig en het is nog gezond ook!
  • Motiveer anderen: Je zal niet de eerste zijn die het voor elkaar krijgt om op het werk een ‘plank challenge’ te organiseren: daag je collega’s uit om in de pauze met je te planken. Eens kijken wie het het langs kan volhouden. Wedden dat het halve kantoor in de pauze opeens op tenen en ellebogen staat, voordat jullie aan de boterhammetjes beginnen?

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen. En ik gun jullie vooral een plek waar jullie allemaal lekker kunnen sporten! Want sporten is echt heel erg fijn!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.