… soms is er een gezondere variant!

Ik wil even beginnen met te zeggen dat ik vind dat er niets mis is met volkoren pasta, zilvervliesrijst, aardappels of een pizza op z’n tijd. Maar er zijn dagen, dat het fijn is om een iets lichtere maaltijd te maken. En voor die dagen, is het fijn om te weten dat er alternatieven zijn! Natuurlijk kan je zelf een bloemkoolpuree maken ipv een aardappelpuree, of kan je lasagnabladeren maken van courgette. Maar vandaag heb ik even gekozen om me te richten op de varianten die allemaal kant-en-klaar in de winkel te verkrijgen zijn. Want we hebben allemaal wel eens dagen, dat we geen zin hebben om te lang in de keuken te staan…

Verse friet vs groentefriet – Natuurlijk zijn verse frietjes erg lekker, maar groentefriet vormt ook een fijne afwisseling. Zo bevatten groentefrietjes per 100 gram maar 30 kcal, waar verse friet op 145 kcal zit. Daarnaast bevat groentefriet minder vetten en koolhydraten en meer vezels!

Zilvervliesrijst vs bloemkoolrijst – Zilvervliesrijst is rijk aan koolhydraten. Nu is daar niets mis mee – je hebt ze ook nodig – maar soms kan bloemkoolrijst een fijne afwisseling bieden. Zo heeft 1 portie zilvervliesrijst (onbereid, 75 gr) 255 kcal, waar 1 portie bloemkoolrijst (200 gr) 50 kcal bevat. Ook het aantal gram, koolhydraten in de bloemkoolrijst is veel lager. Daarnaast is het een goede manier om een extra portie groenten binnen te krijgen.

Volkorenpasta vs erwtenpasta – Een tijdje geleden ontdekte ik de erwtenpasta. Erwtenpasta is gemaakt van groene-erwtenmeel. Het bevat evenveel calorieën en vetten als volkoren pasta, maar erwtenpasta bevat minder koolhydraten, meer eiwitten en meer vezels per 100 gram!

Naturel pizzabodem vs Magioni pizzabodem met bloemkool – Een tijdje geleden ontdekte ik de pizzabodems van Magioni. Wat een uitvinding. Deze bodems zijn deels gemaakt van groenten. In dit geval van bloemkool, maar er is ook een variant met courgette. Door het toevoegen van groenten bevat deze bodem minder calorieën, vetten en koolhydraten dan de gewone variant. Het aantal vezels en eiwitten is ongeveer gelijk (per 100 gram).

Volkoren spaghetti vs Courgetti – net als de bloemkoolrijst is de courgetti ook een fijne vervanger, als je wat minder koolhydraten eten wilt. Zo bevat een portie spaghetti (75 gram, onbereid) 48 gram koolhydraten en een portie courgetti (200 gram) 10 gram koolhydraten. Ook op je calorieën totaal maakt het een flink verschil. Wel bevat normale spaghetti meer voedingsvezels en eiwitten.

Gewone tortilla vs Wortel tortilla – ‘No fairytales’ heeft wraps die deels van wortels zijn gemaakt. De smaak is er zeker niet minder om, de voedingswaarden zijn errúg prettig. Zo bevat een normale tortilla (van 40 gram) 119 kcal, maar een wortel tortilla (van 40 gram) 88 kcal. Ook is bij de wortel tortilla het aantal vetten en koolhydraten lager. Het aantal eiwitten is gelijk en de wortel tortilla bevat meer voedingsvezels

Welke van deze producten belanden wel eens in jouw boodschappenmandje?

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *