Road to Berlin: 7 weeks to go!

7 weeks to go. 7 weken. Inmiddels 7 weken – 1 dag, want het is al maandag. Nog maar 48 dagen. Jeetje, times flies. Het wordt leuker en spannender met de dag… Het duurt gewoon echt niet lang meer, en dan sta ik aan de start van mijn 2e marathon! Ik weet dat ik het kan, dat heb ik vorig jaar in Rotterdam mezelf al bewezen. Ik wil in Berlijn graag een PR lopen en ik weet ook dat dat er normaal gesproken wel in zit. Maar ja, het blijft 42,2 kilometer. En hoe dichterbij 16 september komt, hoe meer spanning erbij komt kijken. Maar goed, laten we ons eerst eens druk gaan maken over afgelopen week. Hoe ging het? 

Maandag deed ik niet heel veel; ik fietste rustig een rondje van 10 kilometer om mijn benen wat ontspanning te geven na mijn duurloop van de zondag ervoor. Ik had al snel door dat mijn benen erg goed voelde. Fijn!

Dinsdag was het warm. Erg warm. En tijd voor looptraining. Ik had pittige intervallen op het programma; 2x 600m op 95%, 4x 400m op 100% en dan nog even afsluiten met 2x 600m op 95%. De afspraak was om, gezien de heftige temperaturen, even te kijken hoe de tempo’s zouden gaan. Een tikkeltje langzamer mocht. Ik heb het niet gedaan; mijn tempo’s kwamen prima. Ja, het was warm, ja, het was pittig, maar het was ook goed te doen! Met een korte cooling down erbij stond de teller na de training op 9 kilometer!

Woendag stond er crossfit op het programma! En wat voor een programma; we deden ‘The 7’. 7 rondes, 7 oefeningen, 7 herhalingen. Om het leuk te maken: Push ups, Thrusters, Knees to Elbows, Deadlifts, Burpees, Kettlebell Swings en Pull-ups. Dat was een pittige training… En gezien de time cap die we hadden, heb ik net iets meer dan 4 rondes gedaan. Alsnog blij met mijn resultaat.

Donderdag nam ik lekker een dagje rust. Ik moest in de avond werken, dus ik kon niet naar looptraining. Ik besloot deze training vrijdagochtend te gaan doen…

Vrijdagochtend ja. De warmste dag van het jaar (tot nu toe!). Veel te warm om te lopen eigenlijk, dus wekker op 5.30u en lopen maar. Op het programma stond 5x 5 minuten in zone 3. Omdat het warm was, besloot ik de tussenpauzes langer te maken, zodat mijn lichaam goed kon herstellen na iedere 5 minuten in zone 3. Ik liep totaal 10 kilometer en dat ging lekker!

Zaterdag had ik weer een rustdagje. Ik fietste mee met Dagmar, die haar 20 kilometer duurloop ging doen, dus de beentjes kregen toch nog wat beweging!

En toen was het zondag. Zondagochtend 5.30u, en ik was wakker. Ik wist wat er op het programma stond: 30 kilometer. Ik zag er best een beetje tegenop, maar de weersverwachting was goed: bewolking en een graadje of 18. Na het eten van een goed ontbijt, vertrok ik rond 6.45u. Het viel me al snel op dat de zon goed te zien was; die voorspelde bewolking was er dus niet. Helaas voor mij, maar niets aan te veranderen. Ik had gelukkig een route gekozen met voldoende beschutting. De eerste 25 kilometer gingen goed. Lekker. Mijn tempo bleef stabiel rond 6’50, en mijn hartslag bleef mooi in de lage zones. De laatste 5 kilometer werd het pittig; ik had het warm, ik had dorst, ik had zere benen. Ik probeerde me hier niet op te focussen, maar bezig te zijn met de laatste kilometers. Zoveel waren het er toch niet meer. Tot kilometer 28 lukte dit, daarna werd het zwaar. Zowel mentaal als lichamelijk, want ik had behoorlijk last van de hitte en mijn benen gaven aan dat het al best een eind geweest was. Voetje voor voetje, inmiddels in 7’20, heb ik mijn kilometers uitgelopen! Jeej! 30 kilometer in de benen! Happy! En trots. Het is nu nog maar 12 kilometer tot marathonafstand. Met nog 7 weken te gaan, ziet het er nog steeds goed uit allemaal!

Aankomende week is een relatieve rustweek; dit houdt in dat ik iets minder kilometers ga maken, op iets lagere intensiteit, zodat mijn lichaam kan bijkomen van 3 weken knallen, en zich kan voorbereiden op de 3 meest pittige weken in mijn schema! Kom maar op!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.