Road to Berlin: 18 weeks to go!

Over 18 weken is het zo ver: dan hoop ik vandaag ‘Medal Monday’ te kunnen vieren, met een prachtige medaille om mijn nek. De medaille van mijn 2e marathon, die ik op 16 september ga lopen in Berlijn. In de ‘Road to Berlin’ blogs neem ik jullie mee in mijn aanloop richting deze marathon… Trainen, eten, werken, slapen, blessures…. it’s all part of this story!

In mijn vorige ‘Road to Berlin’ beschreef ik al dat ik een geirriteerde bilspier had, waardoor ik een weekje rustig aan moest doen: geen crossfit, korte loopjes, geen intervallen, geen loopscholing en veel stretchen. Ik heb me hier een week lang braaf aan gehouden, maar maandagochtend kon ik me niet meer inhouden, en vertrok ik naar crossfit. Ik voelde geen pijntjes na mijn Urban Trail in Rotterdam, dus ik wilde het wel weer proberen. Het was een pittige, maar erg lekkere training, en hoewel mijn bilspier zeker gebruikt werd, heb ik erna geen last gehad. Behalve wat spierpijn dan 😉

Dinsdagochtend mocht ik terug naar de fysio, voor mijn tweede behandeling. Er was al zeker verbetering, maar het kon nog wel een behandelingetje gebruiken. Hoe aardig ik mijn fysio normaal ook vind, hier denk je direct anders over als hij zijn elleboog in je spieren zet… Na de behandeling werd ik ontslagen; ik moest deze week nog wel even rustig aan doen qua tempo’s, maar ik mocht wel mijn afstanden op gaan bouwen. En: als ik geen pijn zou krijgen bij mijn duurloop, hoefde ik niet meer terug te komen bij de fysio! Jeej! Wel raadde hij aan om af en toe een sportmassage te nemen, om mijn benen en spieren in goede conditie te houden! Geen probleem!

Dinsdagavond ging ik naar looptraining. Ik besloot het echte programma over te slaan, maar gewoon zelf te lopen. Aangezien het erg warm was, was het best lekker om op rustig tempo wat rondjes te lopen, in plaats van 400/600/800 op vol tempo! Ik liep die avond 7,2 kilometer en ik maakte meteen even een afspraak voor een sportmassage! Prima avondje gehad dus!

Woensdag en donderdag had ik nachtdiensten. Om hier toch nog wat nuttigs te doen, besloot ik sportkleding mee te nemen en een workoutje te doen. Beide nachten deed ik core oefeningen en een yogalesje. Lekker ontspannend voor mijn spieren!

Donderdagavond ging ik met mijn vriend samen een rondje lopen. Het plan was minimaal 5 kilometer; we kwamen uit op 6 kilometer, maar ik liep zo lekker, dat we er nog maar een kilometer aan vast plakte. Ik kwam uit op 6,9, dus heb toen nog even een rondje over de parkeerplaats gelopen om aan de 7 kilometer te komen. Die ronde getallen blijven een dingetje hoor!

Vrijdag gebruikte ik om lekker bij te komen na mijn nachtdienst. Zaterdag ging Bjorn in de ochtend zijn duurloop doen. Ik ben toen gezellig met hem meegefietst. In de avond stond mijn eigen duurloop op het programma. En ik moet toegeven: ik was wat zenuwachtig. Ik wilde graag 15 kilometer lopen, maar het mocht geen pijn gaan doen. Ik vertrok op tijd, en het was toen nog wel een beetje warm. Ik had niet heel veel last van de hitte, maar mijn hartslag wilde niet in zone 1 blijven… Tot 9 kilometer liep ik lekker, daarna werd het mentaal zwaar. En continu checkte ik mijn lichaam om erachter te komen of ik geen pijntjes had en voelde. Dit bleef de hele tijd spelen in mijn hoofd, wat het lastig maakte om te genieten van de mooie omgeving. Ik voltooide mijn 15 kilometer, al voelde de laatste kilometers mentaal echt zwaar. Maar: ik had geen pijn! Geen pijn! En geen pijn betekent dat ik volgende week zaterdag aan de start verschijn van de halve marathon bij de IJsselsteinloop. Zoveel zin in! Daarnaast houdt dit ook in dat ik dinsdag weer aan het normale schema mee mag doen bij de looptraining! Yeahhh!

Ik ben deze week begonnen met regelmatiger mijn core trainen. Al is het maar even 5 minuutjes met wat plank variaties; ik wil dit er gewoon in houden! Ik weet inmiddels dat mijn marathonschema 17 juni gaat beginnen. Ik heb tot die tijd voor mezelf een planning gemaakt met wat ik wanneer ga doen. Dan begin ik 17 juni zo fit mogelijk aan mijn échte Road to Berlin!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.