Road to Berlin: 16 weeks to go!

Over 16 weken (of 111 dagen, zoals mijn Garmin me verteld) is het zo ver: dan hoop ik vandaag ‘Medal Monday’ te kunnen vieren, met een prachtige medaille om mijn nek. De medaille van mijn 2e marathon, die ik op 16 september ga lopen in Berlijn. In de ‘Road to Berlin’ blogs neem ik jullie mee in mijn aanloop richting deze marathon… Trainen, eten, werken, slapen, blessures…. it’s all part of this story!

Maandagochtend stond ik braaf om 9 uur klaar voor mijn wekelijkse crossfitsessie. En ik had er zin in! Of het zo snel op mijn halve marathon slim was qua herstel? Daar had ik eigenlijk niet goed over na gedacht…. Bij de box aangekomen was er echter niemand, en de twijfel sloeg toe. Het was namelijk 2e Pinksterdag… Een snelle blik op de site leerde mij dat de workouts die dag niet doorgingen. Oeps. Stond ik daar in mijn sportkleding. Ik besloot iets te gaan doen wat hersteltechnisch een stuk slimmer was: ik ben namelijk een rondje gaan fietsen. Op de gewone huis, tuin en keukenfiets, dus geen racefiets voor mij. Toch maakte ik binnen een uur 20 kilometer. Thuis deed ik nog wat core oefeningen en toen vond ik het op sportief gebied wel mooi geweest voor die dag; hersteltechnisch had ik goed voor mezelf gezorgd!

Dinsdagavond stond er een lekkere hersteltraining op het programma, aangezien ongeveer de hele loopgroep mee had gedaan aan de IJsselsteinloop. Lekker wat 800’jes en 400’jes op 80%. Dit was een prima workout en de kilometers kwamen vrij makkelijk! Misschien ook wel omdat ik maandag gefietst had en geen pittige crossfitsessie had gehad 😉 who knows..

Woensdag had ik een echte rustdag. Geen workouts voor mij 😉

Donderdagavond zou ik eigenlijk gaan trainen bij de loopgroep, maar ik was laat thuis van mijn werk en ik was moe. Ik besloot zelf maar een rustig rondje te gaan doen, zodat ik met niemand rekening hoefde te houden. Ik had het plan om echt netjes in zone 1 te gaan lopen, wat ik soms nog behoorlijk lastig vind… Ik liep 7 kilometer, in een gemiddeld pace van 7’25. Maar mijn hartslag was dan wel netjes in zone 1 gebleven. Missie geslaagd, ook al voelde ik me als een slak 🙂

Vrijdagochtend stond ik weer bij box, en nu ging de crossfitles gelukkig wel door 🙂 Het was een pittige workout, met 5 rondes van 5 minuten, waarin we telkens 2 oefeningen moesten herhalen. De rest van de dag genoot ik van het lekkere weer en deed ik nog een fijne stadswandeling. Ik had mijn benen flink aangepakt met crossfit, dus het wandelen was wel even fijn voor de spiertjes!

Zaterdag was het warm. Érg warm. Ik had me ingeschreven voor de Bravo-run in Woerden. Vorige week was ik al gefilmd voor een promofilmpje, en ook tijdens de loop zou ik met de camera’s gevolgd worden. Voor mij de reden om dus toch aan de start te verschijnen. Ik had namelijk zo mijn twijfels of het heel verstandig zou zijn om te gaan lopen; 11.30u, graadje op 28, vol in de zon, op zwart asfalt. Ik heb wel eens betere omstandigheden meegemaakt… Maar goed, ik moest op de film, dus ik moest ook lopen. Het raceplan was duidelijk: take it easy en stop bij iedere waterpost om voldoende te drinken en eventjes te herstellen. Het kwam dus prima uit dat er over 8 kilometer verspreid 5 waterposten stonden! Prima gedaan door de organisatie. Ik stopte bij iedere waterpost even om te drinken en een beker water over mijn hoofd heen te gooien. Uiteindelijk heb ik gemiddeld 6’30 per kilometer gelopen. Dit inclusief al mijn waterpost stops, dus prima gedaan… Maar wat was het pittig geweest zeg!

En toen stond er zondag ook nog een loopje op het programma, de Marikenloop in Nijmegen. Hier had ik me maanden geleden al voor ingeschreven met een vriendin, dus afzeggen zat er niet in 😉 Ik ga later deze week nog wat uitgebreider over de Marikenloop schrijven, maar om het kort te houden: hetzelfde raceplan als bij de Bravo-Run: Rustig aan en voldoende drinken. Nu was de Marikenloop ietsje minder goed in het verdelen van de waterposten, maar gelukkig viel er tijdens het lopen voldoende regen om af te koelen (een beetje dan, want het bleef warm!). Wederom met een gemiddeld tempo van 6’30 passeerde ik de finishlijn. Stabiel weekendje 🙂

En nu begint over 3 weken mijn marathonschema. Ik merk dat ik daar nog niet zo onwijs mee bezig ben, omdat eerst de Elfsteden Estafette nog op het programma staan en daar de focus op ligt! Maar goed, eerst die estafette en daarna weer een nieuw mooi doel om voor te trainen! Op naar Berlijn!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.