Road to Berlin: 12 weeks to go!

Vorige week kwam er eindelijk weer een Road to Berlin artikel online. Het werd, met toen 13 weeks to go, wel eens tijd om jullie weer te updaten over mijn vorderingen. We zijn inmiddels weer een weekje verder. En dit was een erg drukke week, dus ik heb veel te vertellen! Behalve druk was het ook een onwijs leuke week, want mijn week eindigde met 27 andere hardlopende girls op Schiermonnikoog! Heb ik me deze week netjes aan mijn schema gehouden? Neeh, niet helemaal. Maar ik heb goed voor mezelf gezorgd, laten we het daar op houden!

Vorige week had ik mijn eerste lange duurloop op het programma. Deze 20 kilometer vielen me toen behoorlijk zwaar, omdat het warm en benauwd was toen ik ging lopen. Vandaar dat ik maandag ietsje gas terug heb genomen bij crossfit: ik heb de hele workout lekker meegedaan, maar ik ben niet tot het gaatje gegaan. Mijn lichaam mocht nog wel wat herstel hebben vond ik!

Dinsdagavond had ik looptraining. Na het warmlopen en de loopscholing mocht ik aan de gang met een 3000/3000 wisseltempo. Even uitgelegd: ik doe 2 series van 3000 meter, met 5 minuten rustig herstel tussendoor. Deze 3000’s doe ik in een wisselend tempo: de 1e 1000 meter in hartslagzone 3, de 2e 1000m in hartslagzone 2 en de 3e 1000 meter weer in hartslagzone 3. Na 5 minuten rust (lekker even wandelen of rustig joggen) herhaal ik die serie nog een keer. Mijn 1000’s op tempo gingen lekker, allemaal tussen de 5’15 en 5’30! Daarna liep ik nog een stukje als cooling down en deed ik een rondje parkeerplaats, om op een mooie, ronde 10 kilometer uit te komen. Soms heb ik wat neurotische trekjes ja 😉

Mijn weekend begon woensdagmiddag al. Heerlijk! Mijn vroege dienst was om 16u klaar en toen mochten de beentjes omhoog. Heerlijk uitgebreid genoten van Netflix, als ultieme voorbereiding op mijn langste duurloop van die week. Ik wilde mijn duurloop namelijk donderdag gaan doen, omdat ik het weekend weg zou gaan, en ik dan liever mijn langste afstand maar gehad had.

Donderdagochtend vertrok ik erg vroeg, Bjorn was zo lief om de eerste 8 kilometer mee te lopen. Ik had mijn twijfels of ik lekker zou gaan lopen, mijn lichaam leek niet helemaal mee te werken in de ochtend en mijn ontbijtje viel niet lekker. Na een kilometer of 5 liep ik echter lekker stabiel en kon ik op lage hartslag blijven gaan. Nadat Bjorn richting huis vertrok, liep ik nog 15 kilometer zelf. En ik moet zeggen: het ging goed. De laatste 4 kilometer waren wel zwaar, ik moest namelijk met flinke tegenwind naar huis, en dit is toch wel pittig als je al 19 kilometer in je benen hebt. Ik moest het tempo ook wel even laten zakken om in de juiste hartslagzone te houden, maar na ruim 2,5 uur was ik weer thuis…

Vrijdagochtend ging ik al vroeg op pad, er stond namelijk een trainingsweekend op Schiermonnikoog op het programma! Enkele maanden geleden plaatste Kelly (de hardloopjuf van RunningGirls Groningen) een oproepje op Instagram: ze wilde het 5-jarig bestaan van de RunningGirls gaan vieren met een weekendje Schiermonnikoog. En ook al ben ik geen Groninger, het leek me erg leuk om mee te gaan. Enthousiast schreef ik me in, en afgelopen weekend was het eindelijk zo ver! En dus ging ik vroeg op pad, richting Schier! Onderweg haalde ik eerst Mirjam en daarna Susan op, en zo waren we op weg naar de boot in Lauwersoog. Daar aangekomen gingen we al snel op pad: het eerste rondje over Schier! We deden een ruime 5 kilometer. Het viel me op dat mijn benen goed voelden na mijn duurloop van donderdag en dat mijn hartslag niets geks deed! Jeeej!

Na een leuke vrijdagavond activiteit (neem 28 meiden, zet ze op fietsen, geef ze foto opdrachten en laat ze een eiland over crossen) en een wat korte nacht, was het zaterdagochtend tijd voor duurlopen. Omdat ik mijn duurloop voor die week al had gedaan, en het voor mijn lichaam niet te gek wilde maken, besloot ik voor het kortste rondje te gaan (je kon kiezen uit 5,5, 9,5 en 16,5 km). Samen met Janca liepen we lekker op ons kletstempo achteraan en deden we een heerlijk rustig rondje. Mijn benen voelden prima, mijn hartslag bleef zonder moeite in zone 1 en ik heb genoten van de mooie omgeving (check die foto dan!)

En toen was het zondag, en alweer tijd voor de laatste training: intervallen! Kelly had een leuke variant bedacht en samen met Mirjam en Janca liepen we lekkere tempo’s. Ik ben iets eerder gestopt, omdat mijn lichaam aangaf dat het wel even genoeg was. Dus rustig teruggelopen naar ons huisje en toen gewacht tot de rest terugkwam. Daarna was het alweer tijd om spullen te pakken en richting de boot te gaan! Ik kan het jullie aanraden hoor, een weekend met bijna allemaal Groningse meiden, op een tof eiland, met een enthousiaste hardloopjuf, lekker wat hardloopkilometers en leuke andere activiteiten! Loved it!

Aankomende week wordt wat pittiger: met moeite weet ik er 1x crossfit en 3x hardlopen in te plakken. Die weken zijn er soms ook… Maar ik heb een planning en een plan, dus het komt vast goed! Ik update jullie volgende week weer 🙂

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.