Project ‘Vul de vriezer’

Dat ik fan ben van foodpreppen, is geen geheim. Maar nu de nesteldrang heeft toegeslagen (nog minder dan 3 weken tot D-day!), ben ik helemaal als een malle aan het foodpreppen geslagen. Tot groot vermaak van de boyfriend trouwens, maar hij laat me inmiddels rustig m’n gang gaan. De helft van mijn verlof kom ik door met mijn nieuwe project: ‘vul de vriezer’. En de voorraadkast trouwens ook 😉 Niks 3x de keuken en badkamer soppen; ik maak momenteel juist een grotere bende van de keuken, zodat ik zeker weet dat ik in de kraamtijd voldoende voedzame maaltijden achter de hand heb!

Mijn vriend heeft grote lol in hoe ik bezig ben. Op mijn telefoon staat al een hele lijst met maaltijden die in de vriezer liggen (heerlijk om overzicht te houden!) en in de voorraadkast liggen de aanvullingen. Ja, ik weet heus wel dat de Jumbo om de hoek is (2 in een straal van 500 meter), en dat een boodschapje doen straks echt wel kan (lijkt me heerlijk, met de kleine even in de wagen!), maar toch… Toch heb ik inmiddels de hele vriezer al vol liggen met voedzame maaltijden en tussendoortjes!

Voorwaarden voor deze maaltijden en tussendoortjes zijn dat ze makkelijk op te warmen zijn, vol zitten met goede voedingsstoffen en dat ze niet te skinny zijn. Ja, ik wil heus mijn zwangerschapskilo’s er weer vanaf krijgen, maar de eerste weken na de bevalling zullen vooral in het teken staan van herstellen van de bevalling en (hopelijk) borstvoeding geven. Dit zal mijn lichaam voldoende energie gaan kosten, dus heb ik liever voedende maaltijden, met extra groenten, goede vetten en complexe koolhydraten, zodat mijn lichaam kan aanvullen en voldoende energie heeft.

Wat er zoal in geprept en wel in mijn vriezer/voorraadkast staan? Ik heb even een overzichtje gemaakt!

Ontbijt: 
– Granola – 2 weckpotten granola staan alvast klaar. Waarschijnlijk meer voor vriendlief dan voor mij (het is namelijk zijn lievelingsontbijtje), maar ook hij gaat in de kraamperiode zeker zijn energie nodig hebben, dus dan is zijn favoriete granola op voorraad wel erg fijn! Hij combineert dit vaak met skyr, appel en honing 🙂
– Diepvriesfruit – Een van mijn favoriete ontbijtjes zijn smoothies. Die maak ik vaak met diepvriesfruit. Ten eerste maakt het bevroren fruit de smoothie lekker romig (en koud!), ten tweede heb je daarmee altijd fruit op voorraad en ten derde is het een stuk goedkomer. Vaak maak ik smoothies met sinaasappelsap, kwark, banaan, lijnzaad en havermout. Voedzaam en rijk aan voedingsstoffen!
– Havermout! – Altijd in de kast: havermout! Goedkoop en makkelijk om te maken! Het liefst maak ik overnight oats met fruit en noten of granola!

Lunch:
– Soepjes – Ik hou van lunchen met soepjes! Zeker als het wat kouder is, word ik erg blij van een kom met een goed gevulde soep! In de vriezer liggen momenteel wat porties tomatensoep en erwtensoep. De eerste voor mij, de tweede voor vriendlief. Lekker met een stukje stokbrood of gewoon een boterham!
– Brood – uiteraard ligt er ook gewoon brood in de vriezer. Vaak scoor ik 1x per week bij de bakker een ‘TooGoodToGo’ pakket en kan ik mijn vriezer weer aanvullen met verschillende broden en broodjes!

Avondeten:
– Stoofpotjes – De afgelopen weken heb ik meerdere malen stoofvlees gemaakt en hier porties van ingevroren. Lekker met rijst, ovenfrietjes of aardappelpuree!
– Pastasaus – Ook heel handig om op voorraad te hebben: meerdere porties pastasaus. Het enige wat je hoeft te doen, is de saus ontdooien, op te warmen en er pasta bij te koken! Dat vind ik overigens altijd lekkerder dan de pasta al mee invriezen!
– Nasi – Ideale maaltijd om meerdere porties van te maken en dan in te vriezen: nasi! En dan serveren met een schepje satesaus en wat kroepoek. En ja, dat staat al in de voorraadkast klaar. Vriendlief vroeg zich al af waarom ik in vredesnaam 3 zakken kroepoek had gehaald 😉
– Gehaktballetjes met jus – Ideaal voor een simpel AGV’tje of bij een stamppot!
– Hutspot – Mijn favoriete stamppot: hutspot! De meningen over het invriezen hiervan zijn wat verdeeld, maar ik vind hutspot invriezen echt goed te doen en het is stiekem opgebakken nog lekkerder 😉

Tussendoortjes:
– Wortelcake – 
Jup, die ligt ook gewoon al klaar in de vriezer, omdat deze wortelcake goed in te vriezen is. Na het bakken goed laten afkoelen, inpakken in aluminiumfolie en dan de vriezer in. Je hebt na het ontdooien een heerlijke, iets kleffe, wortelcake!
– Notenmix – Mijn favoriete notenmix staat ook al klaar! Er gaat weinig boven een goede hand nootjes als je even trek hebt! Noten zitten vol goede vetten en eiwitten, waardoor je er weer even tegenaan kunt!
– Snackballetjes – Ook ideaal om te bewaren in de vriezer: snackballetjes! Ze ontdooien snel en zijn dan ideaal om als snelle snack in de koelkast te hebben!

Mocht je zelf ook willen gaan foodpreppen, bij deze nog wat handige tips:
– Vries maaltijden in in ziplock zakjes. Dit neemt veel minder ruimte in beslag dan bakjes en doordat je verpakking platter is, heb je veel minder tijd nodig om een maaltijd te ontdooien!
– Laat alles goed afkoelen voordat je het in de vriezer legt, dit scheelt een hoop stroom!
– Zet op elke verpakking wat erin zit + de datum dat je het klaar gemaakt hebt. Dan weet je ook hoe lang alles houdbaar is, en wat mogelijk snel(ler) op moet.
– De minst tijdrovende manier van foodpreppen is om simpelweg dubbele (of driedubbele) porties te maken, van iets wat je toch al wilde gaan maken. Dus heb je vanavond nasi op het menu? Verdubbel dan de ingredienten; dan hoef je maar 1x te koken. Je staat hooguit ietsje langer te snijden… 🙂

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.