Portiecontrole

Een van de manieren van mij om balans te houden qua gewicht, is portiecontrole. Door goed op mijn porties te letten, zorg ik dat ik van alles kan genieten, maar dat ik niet teveel eet. Hoe puur en onbewerkt ik ook eet, als ik teveel binnen krijg, zal ik zeker aankomen in gewicht. Hieronder een paar voorbeelden, waarin duidelijk wordt hoe belangrijk portiecontrole is!

Een portie pindakaas – De portie pindakaas op links bevat 49 kcal, de portie op rechts 157 kcal. Een beetje uitschieten in de pindakaaspot kan dus al flink aantikken!

Een handje nootjes – Het kleine handje op links bevat 97 kcal, het wat vollere handje op rechts bevat 225 kcal. Noten bevatten veel goede vetten en zitten vol met eiwitten, maar een volle hand kan dus veel verschil maken in je calorieën budget.

Een banaan – Ook bij een banaan kan het echt verschil maken of je een grote of een kleine banaan neemt! Zo bevat de linker banaan 96 kcal en de rechter banaan 146 kcal

Een portie saus – De portie saus op links bevat 30 kcal, de portie saus op rechts bevat 60 kcal. Let dus op hoeveel saus je op je bordje doet. Zeker met vette sauzen als pindasaus en mayonaise, wil het zeker veel verschil maken!

Een portie granola – De portie op links bevat 69 kcal, de portie op rechts 155 kcal. Je kommetje havermout of kwark vullen met extra lekkers is erg aantrekkelijk, maar soms ook opletten geblazen!

Een stukje pure chocolade – De portie chocolade op links bevat 72 kcal, de portie op rechts bevat 168 kcal. Het kan dus best verschil maken of je ’s avonds 1 of 2 blokjes pakt bij je kopje thee!

Een scheutje kokosolie – De portie op links bevat 45 kcal, de portie op rechts bevat 144 kcal. Een groot of een klein lepeltje toevoegen kan dus ook een verschil maken in het aantal calorieën wat je toevoegt!

Een schaaltje chips! – Ook als je een keer gaat snacken, is het slim om portiecontrole toe te passen. Het linker schaaltje bevat 204 kcal, terwijl het rechter schaaltje 439 kcal bevat.

Een portie rijst – De portie op links bevat 156 kcal, de portie op rechts heeft er 259. Handig om dus op te letten hoeveel rijst je aan je kip en groenten toevoegt!

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *