Marathon Q&A

Het is nog ruim een maand tot mijn marathon; nog 5 weken om precies te zijn. Ik krijg de laatste tijd best wat vragen over mijn voorbereiding, voeding en over wat ik van de marathon verwacht, dus vandaar dat ik de vragen lekker heb gebundeld in deze blog!

Een vraag die ik meerdere malen kreeg: ‘Wat is de eindtijd die je in je hoofd hebt?’
Ja… eh… Ik wil in ieder geval een PR lopen, onder de 5 uur. In Rotterdam liep ik 5.01, dus die haalbaarheid is er wel lijkt me 😉 Ik ben momenteel aan het trainen op een eindtijd van 4.30. Ik denk dat dit haalbaar is, op het moment dat de omstandigheden kloppen. Als de temperatuur van de afgelopen weken zich voortzet tot in Berlijn, dan ben ik allang blij met 4.59 haha! Maar vooralsnog: 4.30 it is!

Welk schema volg je?
Ik volg een schema gemaakt door Marsel, mijn trainer bij BodyRun. Ik train hier nu ruim een jaar mee in de marathongroep (lees: veel snelle mannen haha). Ik heb een iets aangepast schema, zodat ik voldoende tijd heb voor herstel; een 30 kilometer duurloop die ik netjes op mijn hartslag loopt, duurt bij mij toch al snel bijna 3,5 uur. Mijn lichaam heeft dan zeker wat hersteltijd nodig. Dus we gaan voor 3 kwalitatief goede trainingen, in plaats van 4 trainingen met meer omvang in kilometers. Tot nu toe gaat het erg lekker!

Welke voeding gebruik je onderweg?
Ik blijf een beetje experimenteren. Ik ben niet zo van de gelletjes, mijn buik slaat daar écht op hol van. Ik gebruik nu de Clif Shot Bloks, waarvan 3 snoepjes gelijk staan aan 1 gelletje. Omdat je dit iets meer verspreiden kan, vind ik het fijner vallen dan gelletjes. Tot nu toe werkt het goed. Mocht iemand nog DE gelletjes tip hebben, let me know!

Wat verwacht je van Berlijn?
Iedereen die ik spreek over de marathon van Berlijn vertelt mij hoe tof deze marathon is. Een vlak parcours, met overal mensen langs de kant. Ik kijk hier echt naar uit. Ik hoop dat het weer mee gaat zitten; ik vond Rotterdam qua temperatuur echt horror. Gelukkig train ik nu al wel de hele zomer in de hitte, dus daar zal het niet aan liggen. Ik hoop dat ik er een beetje van kan gaan genieten onderweg, in plaats van alleen maar gefocust te zijn op mijn tijd. Ik wil lekker lopen en het liefst dit zo lang mogelijk volhouden. Ik weet dat het vroeg of laat pijn zal gaan doen, maar eh… liever laat 😉

Hoe gaan de trainingen tot nu toe?
Ik mag niet klagen geloof ik. Ik vind de warmte nog steeds verschrikkelijk. Het is een wekelijks geklaag, wat 2 dagen voor mijn duurloop al begint. ‘Ik ga de wekker op 5 uur zetten hoor, het wordt veel te warm zondag….’, ‘Ik vind die hitte niet leuk hoor, waarom doe ik dit?’ en ’27 kilometer is een eind. Als ik de eerste 20 maar door kom voordat de zon te fel is…’. Ik maak het mezelf mentaal soms wat lastig geloof ik 😉 Het leukste tot nu toe vind ik trainingen op wisseltempo, wat inhoud dat ik kilometers loop in een wisselend tempo; eerst 1 kilometer in zone 3 en vervolgens een kilometer in zone 2. Dit wisselt zich telkens af, waardoor het knallen en even uitrusten is. De afstand van deze training bouwt zich de komende weken op, dus het wordt nog even lekker kilometers maken! De trainingen zijn goed in te plannen om mijn onregelmatige werkrooster heen, al vind ik de trainingen rondom mijn nachtdienst soms wat zwaar vallen. Ik heb daardoor al wel een keertje besloten om op donderdagavond niet mijn normale training te lopen, maar te gaan voor een 10 kilometer met wat korte versnellingen erin. Moet kunnen…

Maandag volgt er weer een normale ‘Road to Berlin’ update. Kan ik mooi vertellen hoe mijn 25 kilometer van morgen gegaan is 😉

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.