Mijn manier van eten #2

Eerder deze week plaatste ik, na aanleiding van veel vragen die ik kreeg, een artikel genaamd ‘mijn manier van eten #1′. Aangezien er nog wat meer vragen zijn gekomen, ga ik die hier ook proberen te beantwoorden. En als er daarna nog steeds vragen zijn? Stuur me rustig een berichtje, dan staat hier binnenkort ook gewoon een #3 🙂

In #1 legde ik uit hoe mijn basisvoeding eruit ziet, en welk deel die basis van mijn voedingspatroon inneemt. Ik kreeg de vraag of ‘clean eating’ voor mij ook als een dieet heeft gewerkt. Het antwoord hierop is ‘ja en nee’. Ja, omdat dit de manier van eten was waardoor ik veel kilo’s heb verloren. Nee, omdat ik geen kilo’s verloor dóór clean te eten, maar omdat ik kilo’s verloor omdat ik minder energie binnen kreeg, dan ik verbruikte. Ik hanteerde een negatieve energiebalans. Uiteindelijk is dat dé manier om af te vallen. Als jij 3 marsen per dag eet, maar 4 marsen per dag verbruikt, zal je afvallen. Of je lichaam blij wordt van deze manier? Ik denk het niet. Je eet dan nogal eenzijdig en je mist veel belangrijke voedingsstoffen.

Dit is de reden dat ik ervoor gekozen heb om de voeding die ik binnen kreeg, ook grotendeels van waarde te laten zijn voor mijn lichaam. Ik begon met het idee: ‘als ik dan ga leven op x-aantal kcal per dag, dan kan ik er maar beter voor zorgen dat mijn lichaam ook wat heeft aan deze kcal.’ Ik ben me toen gaan verdiepen in voeding en heb voor mezelf besloten wat ik gezonde voeding vind en hierin ook gezocht naar wat werkt voor mij. Zoals ik in #1 vertelde, is dit me wel gelukt.

Ook kreeg ik de vraag of ik gebruik maakte van shakes en pillen. Ook het antwoord op deze vraag heeft een toelichting nodig. Ja, ik drink shakes en ik gebruik pillen, of zoals ik ze noem: supplementen. Ik gebruik de shakes en supplementen niet als middel om af te vallen, ik gebruik ze om mijn voeding aan te vullen. Zo drink ik shakes na een hardloop- of krachttraining, om snel energie en eiwitten aan te vullen. De eiwitten zijn nodig na een training, om je spierherstel te bevorderen en de spierafbraak te verminderen. Als je wilt afvallen, of op gewicht wilt blijven, is het van belang om je spiermassa zoveel mogelijk intact te houden. Spieren verbruiken in rust namelijk meer energie dan vetmassa. Vandaar dat je vet zoveel mogelijk wilt verliezen, en je spieren wilt behouden. Ook gebruik ik supplementen (namelijk multivitaminen, omega-3 en magnesium). Dit om mijn dagelijkse voeding aan te vullen. Ik slik ze niet als middel om af te vallen.

Ik geloof ook niet in ‘wonderpillen’. Als er een pil zou zijn, waarmee je daadwerkelijk gewicht zou verliezen, dan zou er geen groot obesitas probleem zijn op de wereld. Dan zou dit namelijk te verhelpen zijn door iedereen simpelweg een pilletje te geven. Maar helaas, zoals veel mensen zullen weten: afvallen is kéihard werken. Vandaar dat het ook zo lastig is en zoveel van iemand vraagt. Het is een lange weg, zonder wonderpilletjes. Was het maar zo simpel…

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.