Lief zijn voor jezelf na een eetbui

Iedereen die last heeft van eetbuien, kent het waarschijnlijk wel: het alles overheersende gevoel van leegte, schaamte en boosheid na een eetbui. En ook hoe je lichaam voelt: opgeblazen, vol, mogelijk zelfs misselijk. Het is niet fijn. Ik kan op die dagen enorm van mezelf balen. Mezelf in de weg zitten. Mezelf haten. Mezelf niet mooi vinden. Eigenlijk zorgt de nasleep van een eetbui ervoor dat ik me nóg slechter voel. En die negativiteit, die kan ik niet gebruiken. En die kan jij ook niet gebruiken als jij een eetbui hebt gehad. Dus bij deze de handleiding: hoe ben ik lief voor mezelf na een eetbui!

Ten eerste is het goed om jezelf te realiseren hóe belastend het hebben van een eetbui is voor je lichaam. Niet alleen mentaal heeft het impact, maar ook lichamelijk. Je lichaam krijgt namelijk in korte tijd meer voeding dan normaal te verwerken. Dit is belastend voor alle organen die hierbij betrokken zijn. Jouw lichaam is op dat moment dus ontzettend hard aan het werk. Zorg er dus voor, dat je het je lichaam niet nog zwaarder gaat maken. Kies ervoor om lekker rustig met een theetje op de bank te zitten en ga niet extra bewegen op dat moment. Remember: jouw lichaam is extra hard aan het werk om alle voeding te verwerken, en het gaat je niet helpen om extra te gaan bewegen op dat moment. Lief zijn voor jezelf is je lichaam de rust en tijd gunnen om het eten te verwerken.

Extra bewegen om te gaan compenseren is dus geen aanrader. Sowieso is streng compenseren geen goed idee. Je lichaam heeft ritme nodig, en voeding waar écht voeding in zit. Natuurlijk kan je na een eetbui een kleinere maaltijd nemen, maar straf jezelf en je lichaam niet door helemaal geen voeding te nemen. Geen voeding nemen, kan er uiteindelijk voor zorgen dat je juist weer last krijgt van eetbuien. Kies dan maar voor een kleinere maaltijd, zoals een soepje of een salade, zodat je lichaam wel lekker wat vitamientjes binnen krijgt. Lief zijn voor jezelf is je lichaam de voedingsstoffen geven die het nodig heeft!

Naast goede voedingsstoffen binnen krijgen, is het, zeker na een eetbui, belangrijk om voldoende te water of thee te drinken. Vocht zorgt ervoor dat je lichaam makkelijker alle afvalstoffen kan afvoeren. En dit zorgt ervoor dat je lichaam sneller rustig wordt na een eetbui. Je lichaam kan dit vocht ook eventjes gaan vasthouden. Rommelen is schommelen, dus andere voeding nemen kan ervoor zorgen dat je gewicht flink gaat schommelen. Dit zit ‘m voornamelijk in je vochthuishouding. Waarschijnlijk heb je meer koolhydraten en zouten binnen gekregen dan normaal, en beide zorgen ervoor dat je meer vocht gaat vasthouden. Beter dus om de weegschaal heel eventjes te vermijden. Er zal namelijk een schommeling te zien zijn. En die gaat jou niet motiveren. Dus laat de weegschaal eventjes, zorg voor goede voeding en laat je lichaam weer stabiliteit vinden.

Dus wees na die eetbui lief voor jezelf. Pak een theetje, zet Netflix aan en kruip onder een kleedje op de bank. Niet omdat je zielig bent, maar omdat je lief voor jezelf bent. Je mag jezelf en je lichaam dit rustmoment namelijk gunnen. Pak eventueel lekker een kruik, je buik kan namelijk onrustig zijn door je eetbui, en de warme van de kruik maakt de pijn minder.

Jij mag lief zijn voor jezelf, ook als je baalt van een eetbui. Jij mag lief zijn voor jezelf, omdat jij er toe doet. Jij mag lief zijn voor jezelf, omdat die eetbui niet de baas is over jou. Jij mag lief zijn voor jezelf, omdat jij dat verdient! Jij mag lief zijn voor jezelf, omdat jij jij bent. En jij bent mooi!

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.