Let’s talk about: gezonde voeding

Waar je ook kijkt: tegenwoordig zie je overal de term ‘gezond’ of ‘healthy’ voorbij komen. Iedereen plakt labels en fabrikanten van voeding doen hier net zo hard aan mee. ‘Nog gezonder: nu met 30% minder suiker’; ‘dit product is een gezond tussendoortje’ย en ga zo maar door. Ik kan je voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet; zeker niet als je net bezig bent met wat gezonder leven. Daarom eens een blog over gezonde voeding. Wel vanuit mijn optiek overigens. En daar ligt meteen de moeilijkheid: gezond is namelijk geen vaststaand begrip, maar een invulling van iemand…

Om er maar mee te beginnen. Wat versta ik onder gezonde voeding? Nou, onder gezonde voeding versta ik voeding dat gemaakt is van ingredienten die bijdragen aan jouw lichaam. Ik maak dus graag recepten met volwaardige ingredienten, die vol met goede voedingsstoffen zitten. Het liefst zonder al te veel bewerkingen en toevoegingen. Denk hierbij aan fruit, groenten, volkoren producten zoals pasta en rijst, noten, pitten, zaden, granen, maar ook aan zuivelproducten zoals kwark en yoghurt.

Het lastige is nu dat ik het over losse ingredienten en maaltijden heb. Nu maakt alleen een gezonde maaltijd, niet direct dat je van een gezonde levensstijl kan spreken. Sowieso is dat lastig. Voorbeeld: een banaan is een gezond voedingsmiddel; het groeit aan een boom, het is onbewerkt en het zit vol met goede voedingsstoffen, zoals kalium, vitamine C en magnesium. Dit zijn allemaal voedingsstoffen waar je lichaam veel mee kan, waardoor je, wat mij betreft, kan zeggen dat bananen gezond zijn. Maar: als je de hele dag alleen maar bananen zou eten, dan komt je lichaam wel voedingsstoffen te kort. Dus dan zijn bananen weer niet gezond ๐Ÿ˜‰

Hopelijk maakt dit voorbeeld een beetje duidelijk waar ik heen wil. Je kan heel lastig van losse producten zeggen of ze gezond zijn. Om hier een oordeel over te vellen, moet je echt kijken naar het grotere plaatje. Zeg (bijvoorbeeld) je eetschema voor de hele week. Chocolade bevat bijvoorbeeld een stuk minder voedingsstoffen, maar je kan prima een keertje een stuk (of een reep ๐Ÿ˜‰ ) chocolade eten, en alsnog een gezonde levensstijl hebben.

Het is dus lastig om losse producten het label gezond of ongezond te geven. Veel hangt vast aan de hoeveelheid die je neemt en ook hoe vaak je dit neemt. Om je lichaam alle voedingsstoffen binnen te laten krijgen, is het van belang dat je variatie in je voeding aan brengt. En daarin is het denk ik wel duidelijk, dat het je lichaam beter doet om te varieren tussen verschillende soorten fruit, in plaats van de varieren tussen verschillende soorten candybars (al kan dat op z’n tijd best een keertje…).

Zelf hou ik graag de 80/20 regel aan: als ik 80% van de tijd mijn voeding laat bestaan uit producten en maaltijden die voor mij onder de noemer ‘gezond’ vallen; kan ik in de overige 20% prima een keertje een stuk chocolade of een lekker toetje nemen. Die 80% zorgt namelijk dat mijn lichaam alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt, waardoor ik in de overige 20% prima kan genieten van producten met net wat minder voedingsstoffen en net wat meer suikers en vetten ๐Ÿ˜‰

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.