Januari: persoonlijke doelen

Gisteren beschreef ik op mijn blog al globaal mijn doelen voor 2019. Omdat ik geen echt grote doelen heb, heb ik besloten om per maand te schrijven over mijn speerpunten voor die maand. Op die manier maak ik mijn doelen ook tastbaar en belangrijk voor mezelf. Dit is ook een tip die ik jullie mee wil geven: als je je doelen wilt bereiken, maak ze dan concreet voor jezelf en zorg dat je ermee bezig moet zijn. Op die manier verdwijnen ze niet naar de achtergrond in je hoofd, maar blijven ze op de voorgrond en blijven ze belangrijk voor je!

Doel 1: 3x per week hardlopen – mits mijn gezondheid dit toelaat…
Dit doel vergt misschien een kleine uitleg. Normaal loop ik minimaal 3 keer per week hard; dat vind ik fijn en geeft me ook structuur door mijn week heen. In december is het hardlopen en onwijs bij in geschoten, dus wil ik in januari weer op een goede manier opbouwen, zodat een 15 kilometer geen moeite kost… Maar… hier zit meteen een kleine maar aan. Ik word 9 januari namelijk geopereerd, aan een cyste die ik in mijn mond heb. Omdat ik onder narcose moet, is het lastig om vooraf iets te zeggen over mijn herstel en energiepeil. Uiteindelijk is goed herstellen belangrijker dan per se 3x per week hardlopen. Dus ik moet even kijken hoe ik herstel en wat me wel en niet gaat lukken. Egmond loop ik in ieder geval niet 🙁 Dat vind ik jammer, want Egmond vond ik vorig jaar erg gaaf. Eerste grote doel op dit moment zijn leuke loopjes in maart: voor nu staan de CPC en de IJsseltrail op het programma!

Doel 2: Lekker naar mijn werk fietsen als dit mogelijk is
Nu mijn werk op fietsafstand ligt (13,5 kilometer), ben ik van plan om lekker wat fietskilometers te gaan maken. Nu werk ik wisselende diensten, maar mijn plan is om op de fiets te gaan als ik op verantwoorde tijdstippen naar mijn werk kan fietsen!

Doel 3: Een deel van de ‘kluskilo’s’ kwijtraken…
Ik schreef het al eerder op mijn blog; er zijn een aantal (5 namelijk) kluskilo’s bijgekomen. Niet sporten, onregelmatiger en soms minder vers eten, het eist bij mij redelijk snel zijn tol. Ik wil goed voor mezelf zorgen, vers koken, lekker veel groenten en fruit eten en niet teveel snacken. Dit vind ik belangrijker dan nu een doel stellen qua kilo’s. Goed voor mezelf zorgen zit ‘m voor mij namelijk niet in kilo’s. Als ik goed voor mezelf zorg, gaan die kilo’s er namelijk wel vanaf. Misschien niet snel, misschien niet zo snel als ik eigenlijk zou willen, maar ik vind het goed voor mezelf zorgen echt belangrijker dan per se een X-aantal kilo’s kwijtraken.

Doel 4: Minimaal 2x per week een fijn me-time moment inplannen
In de drukke klusmaand van december merkte ik het maar al te goed: ik heb af en toe lekker wat me-time nodig om goed in mijn vel te zitten. Mijn plan is dus om minimaal 2x per week me-time te nemen. Dit kan door lekker een warm bad te nemen, een boek te lezen, te werken in mijn crea-werkboek ‘wordt de beste versie van jezelf…’, een fijne wandeling te maken, ect.


Ik ben van plan om wekelijks in mijn diary even terug te komen op mijn doelen, en te benoemen hoe ik hier aan gewerkt heb! Ik ben benieuwd!

2 comments

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.