‘Ik droom van een marathon…’

Voor mij was de marathon geen directe droom. Het kwam een beetje gaandeweg… Van een 5 kilometer bouwde ik op naar de 10 kilometer. Toen kwam de halve van Disney voorbij en zag ik dit als mooi doel. En toen, ja toen ging die marathon kriebelen. Dat verhaal is verder wel bekend; ik schreef me in voor de marathon van Amsterdam in 2016. Ik raakte geblesseerd, en moest mijn marathondebuut uitstellen tot Rotterdam, april 2017. Ik riep toen dat ik nooit meer een marathon zou gaan lopen, en nu loop ik volgende week mijn 2e marathon, in Berlijn. 

Misschien droom jij ook wel van de marathon, maar lijkt het zo ver weg. Denk je dat dit niet aan jou besteedt is. Maar weet je: dat is het wel. Als jij droomt van een marathon, kan jij een marathon lopen. Wat heb je nodig om dat doel te bereiken? Hierbij wat tips!

Ga ervoor! De meest simpele tip, maar ga ervoor. Laat jezelf niet tegenhouden door de verhalen van anderen, door redenen waarom je het niet zou kunnen, door wat overgewicht of het feit dat je misschien niet zo snel bent. Ga er gewoon voor!

Maak een realistisch tijdspad. Als jij op dit moment 5 kilometer loopt, is het niet realistisch om over 3 maanden een marathon op een goede manier uit te lopen. Als jij nu fluitend halve marathons loopt, is een opbouw van 12 à 14 weken helemaal prima. Maak een realistische tijdsplanning, waardoor het doel haalbaar is.

Volg een goed schema. Volg een schema, als het een beetje kan van een looptrainer die dit schema op jou als persoon af kan stemmen. Er zijn voldoende basisschema’s op internet die je ook gebruiken kan, maar het fijnst is natuurlijk als een schema op jou persoonlijk afgestemd is. Een goed schema zorgt voor een verantwoorde opbouw, met goede rustmomenten. Dit werkt over het algemeen beter dan ‘zelf maar wat doen’. (uitzonderingen daar gelaten!)

Plannen. Plannen is the key. Trainen voor een marathon vraagt om een aardige tijdsinvestering. Bij mijn langste duurloop was ik meer dan 3,5 uur aan het lopen. Daar tellen we bij op: vroeg opstaan, ontbijten, omkleden, een uurtje wachten, lopen, moe thuiskomen, douchen, herstelmaaltijd, moe zijn, uitrusten. En als ik het slecht trof, lang leve werken in de jeugdzorg!, kon het uitrusten worden vervangen door ‘late dienst draaien’. Maar ondanks het feit dat ik onregelmatig werk, inclusief nachtdiensten, heb ik prima voor mijn marathon kunnen trainen. Ja, het vroeg veel van mijn planning. En natuurlijk is het een voordeel dat ik geen gezin heb, die aandacht nodig heeft, maar het kost alsnog voldoende tijd. Dus mijn tip: blok tijd vrij in je agenda voor je trainingen. Net zoals je andere afspraken kan inplannen, moet je deze afspraak met jezelf ook gewoon inplannen!

Verzorg je lichaam goed. Trainen voor een marathon vraagt veel van je lichaam. Veel kilometers maken is een aanslag voor je lichaam. Dus zorg goed voor je lichaam. In mijn geval: extra magnesium slikken en af en toe een bezoekje aan de sportmasseur, die mijn benen goed onderhanden neemt. Die zelfs de avond voordat ik naar Berlijn vertrekt, nog voor me klaar staat! Thanks Rob, you rock! 🙂 Neem je lichaam serieus, neem pijntjes serieus en trek bij een professional aan de bel als dit nodig is.

Als je lichaam stop zegt, luister dan. De moeilijkste les die ik gehad heb, want als je voor een doel gaat, wil je niet stoppen. Richting Amsterdam leerde ik dat stop ook stop is. Ik ging van een week rust, naar weer een trainingsweek, naar weer pijn hebben, weer naar de fysio, weer een behandeling, weer trainingen moeten overslaan… En dat bleef zich herhalen. Ik  had mijn blessure eerder serieus moeten nemen. Je lichaam zal gevoelig worden, door al die kilometers. Maar pijn is pijn, en pijn is een signaal van je lichaam. Als het moet, stel je doel dan uit. Door niet de lopen in Amsterdam, heb ik een bredere basis kunnen leggen voor Rotterdam, en genoot ik daar dubbel.

Ga ervoor! Als jij een marathon wilt lopen, ga er dan voor. Maak die droom werkelijkheid, verbaas een ander, verbaas jezelf. Ook al duurt het 3 jaar, ook al is het nu nog ver weg, als jij die droom hebt, wie houd jou dan tegen?


Even iets anders. Ik ben genomineerd voor de Foodblog Awards, in de categorie ‘Special Interest Food Blog’. En dit als enige hardlopende foodblogger. Supertof!

Ik zou het leuk vinden als je even de moeite wilt nemen om op mijn blog te stemmen via deze link 🙂

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.