Hoe staat het met mijn hardloopdoelen voor 2017?

Zoals veel van jullie zullen weten, liep ik in april de marathon van Rotterdam. Vorig jaar ben ik in de zomer begonnen met de voorbereiding voor de marathon van Amsterdam, maar raakte ik geblesseerd. Na mijn blessure ging mijn volle focus op Rotterdam. Ik heb driekwart jaar op schema’s geleefd, wat mij heel goed beviel. En ik heb geen ‘after-marathon-dip’ gekregen gelukkig, maar ik ben wel even aan het hardlopen zonder schema. Even alles loslaten en het plezier in lopen weer terugvinden, zonder alles te moeten. 

Ik had aan het begin van dit jaar 3 hardloopdoelen: de marathon uitlopen, een PR lopen op de 5 km en een PR lopen op de halve marathon. En inmiddels zijn 2 van de 3 doelen al behaald. Ik liep de Marathon van Rotterdam en ik liep, totaal niet gepland, een PR op de 5 km tijdens de Hellas Zomeravondcup. Grappig detail: ik besloot de avond van te voren pas dat ik daar zou gaan lopen. In de trant van: ‘het is een 5 km, boeiend hoe ik die loop, de finish haal ik wel.’ En dat gebeurde, want ik liep voor het eerst in mijn leven onder de 26 minuten. Marathontraining is dus niet funest voor je snelheid!

Nu blijft er nog 1 pijnpuntje over dit jaar: die halve marathon. Die verrekte halve marathon. Mijn PR (2:01:12) stamt van mijn eerste halve marathon, die ik in februari 2016 in Barcelona liep. En het frustreert me nog steeds dat ik sindsdien niet sneller ben geweest. Altijd was er wel wat: of er stond windkracht 7, of ik liep half geblesseerd, of ik was aan het terugkomen van mijn blessure. Tot in maart. In maart stond ik aan de start van de CPC in Den Haag. Fitter dan ooit. Bijna aan het eind van mijn marathontraining. Kilometers in de benen en een afgetraind lichaam, hier moest het dan toch gebeuren. Ik had me 1 ding voorgenomen: me niet gek laten maken. Bij de pacer van 2 uur meelopen, en dan de laatste kilometer wat versnellen. Maar ik kon geen lekkere pace vinden, ik liep net niet fijn. Ik ging iets sneller lopen en dit ging heerlijk. Ik liep op schema 1.58 en ging zo lekker. Tot mijn darmen dachten: ‘haha, wij willen áááááándacht’. En er stond pas 3 kilometer verderop een dixie (lopersproblemen dit). Je raadt het al: tijd verloren. Heel veel tijd verloren. Gefinished in 2.03. Zúúr dit.

Gelukkig heeft dit jaar nog ruim 5 maanden. 5 maanden om lekker door te trainen. Sneller te worden. Mijn lange duurlopen NIET over te slaan. Want dat is het nadeel van lopen zonder schema: mijn lange duurlopen schieten er nogal snel bij in. Als ik niet op papier heb wat ik moet doen, vind ik afstanden boven de 10km opeens stukken minder belangrijk. Wat stom is, want zonder duurlopen komt die halve marathon onder de 2 uur er nooit.

Vanaf vandaag staat ie in mijn agenda: 23 december 2017. De haas is geregeld (Lang leve de boyfriend die van hardlopen houdt en een halve marathon onder de 2 uur lopen als ‘lekkere duurloop’ ziet!). De loop is uitgekozen (Linschotenloop, fijn parcours, en het zal niet te warm zijn die dag). De datum staat. Ik heb nog 5 maanden. En dan moet het gebeuren. Tot dan ga ik lekker knallen op dinsdagavond (baantraining, jeeej!), lekker zelf lopen op donderdag of vrijdag én mijn lange duurlopen netjes wekelijks in plannen. Tussendoor nog aan wat leuke loopjes meedoen (nog tips, anyone?) en dan sta ik 23 december topfit aan de start in Linschoten.

Wat zijn jouw doelen nog voor dit loopjaar?

3 comments

  1. Wat heerlijk dat je ook een man heb die van hardlopen houdt. Dat stimuleert enorm. Ik ben de enige in mn gezin. Niemand houd me tegen en mn man vind t prima maar is toch a ders.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.