Hoe overleef ik december?

Voor iedereen die met gezondheid bezig is, is december een rotmaand. Al die feestdagen. Al dat lekkere eten. Vanaf september liggen de pepernoten al in de winkel; ze worden snel opgevolgd door chocoladeletters en marsepein. Zodra we daar klaar mee zijn, moeten we door met alle kerstgourmet, om het weer af te sluiten met oliebollen en appelflappen. Nee, december is geen maand waarin het makkelijk is om gewicht kwijt te raken of op gewicht te blijven. En toch, ik denk dat je met de juiste mindset en een aantal tricks, echt goed door december heen fietsen kan! Hoe? Lees maar mee!

December is geen feestmaand – er zijn wat feestdagen! December bestaat uit 31 dagen. Hiervan zijn er 4 feestdagen, als ik Pakjesavond meereken. Dit houdt in dat er 27 dagen zijn, waarop je gezond eten kan. Als je 27 dagen gezond eet, kan het echt geen kwaad dat jij op die andere dagen wat pepernoten eet, een oliebol pakt of een keertje extra opschept. Je moet december alleen niet gaan zien als feestmáánd, maar probeer de dagen los van elkaar te zien!

Wat je niet in huis hebt, hoef je ook niet op te eten! Het klinkt heel simpel, maar als je het niet in huis haalt, kan het je ook niet verleiden. Het begint dus al in de supermarkt: stop het niet in je mandje of in je karretje. Dan weet je ook zeker dat je het thuis niet uit de kastjes halen kan. Dat is in mijn geval misschien makkelijk gezegd. Ik kan me voorstellen dat het met kleine kinderen in huis not done is om geen pepernoten in huis te hebben. Maar je hoeft natuurlijk geen 3 zakken pepernoten op voorraad te hebben.

Plan extra beweegmomenten in! Het kan helpen om wat extra beweegmomenten in te plannen. Zo is het net iets minder erg, als je net 2 handjes pepernoten gegeten hebt. Het hoeft niet groot te zijn, al ga je maar een kwartiertje of een halfuurtje wandelen. Alle kleine beetjes maken het verschil. En ga voor of na de kerstgourmet gezellig wandelen met de familie. Heerlijk om een warm huis even uit te zijn en uit te waaien!

Plan de dag. Als je weet dat je tijdens pakjesavond zeker gevulde speculaas en pepernoten gaat eten, probeer dan de dag zo in te plannen, dat je ’s avonds wat extra eten kan. Begin ’s morgens bijvoorbeeld met kwark met fruit en eet ’s avonds een salade met kip of vis in plaats van een complete warme maaltijd. Pak fruit of groenten als tussendoortje, en dan kan je ’s avonds prima van wat lekkers genieten.

Geniet. Ja, boven alles: geniet. Tijdens feestdagen maak je mooie herinneringen met vrienden en familie, met mensen van wie je houdt. Je wilt je echt niet van 2e kerstdag alleen maar herinneren dat het zo’n ramp was om van de sausjes af te blijven tijdens de gourmet, of dat het toetje er zo lekker uitzag, maar dat jij niets nam. Het is niet erg om één dagje niet compleet volgens je eetschema te leven.

One comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *