Hoe om te gaan met ongezonde cravings?

Ik heb nou nooit eens échte cravings naar worteltjes met hummus of een fruitsalade. Nee, als ik cravings heb, dan heb ik vaak cravings naar snoep, chips of chocola. En soms vind ik die heel lastig om mee om te gaan. Natuurlijk is het goed om af en toe wat lekkers te nemen, maar dagelijks toegeven aan je cravings gaat je niet helpen in je healthy lifestyle. Dus hierbij wat tips om om te gaan met je ongezonde cravings!

  • Dorst – Je lichaam wil dorst nog wel eens verwarren met honger. Zo kan jij enorme snaaidrang hebben, terwijl je eigenlijk dorst hebt. Dus als je zin hebt om te snaaien: neem dan eerst een glas water. Het kan goed zijn dat je dorst had en dat je lichaam even in de war was.
  • Bewegen – Ga vooral lekker veel bewegen! Bewegen is goed voor je. Door veel te bewegen maak je endorfinen aan en die zorgen voor een fijn gevoel. En dit fijne gevoel, dit gaat je cravings tegen! Bewegen is een goede manier om onverwachte eetbuien te voorkomen.
  • Maak het zelf – Er zijn genoeg manieren om zelf gezonde tussendoortjes te maken! Maak bijvoorbeeld ijs van bevroren bananen, maak zelf chocolaatjes of pop je eigen popcorn. Veel voedzamer dan al het kant en klare uit de winkel. En echt, nét zo lekker (al dan niet lekkerder!)
  • Slapen – Voldoende slapen is van groot belang. Als je moe bent, grijp je sneller naar junkfood en vraagt je lichaam sneller om snelle koolhydraten (want: energieee!). Dus: slaap voldoende. Je zal je fitter voelen en minder snaaidrang krijgen.
  • Eiwitten – Eet voldoende eiwitten. Eiwitten zorgen ervoor dat je de eerste uren geen trek zal krijgen, waardoor je minder last krijgt van cravings. Begin ’s morgens bijvoorbeeld met kwark met noten of havermout met een schep whey. Zo kom je de ochtend wel door!
  • Af en toe – Gun jezelf af en toe ook wat lekkers. Liever af en toe jezelf een stukje chocolade gunnen, dan in een snaaibui twee repen wegwerken! Jezelf dingen gunnen is een stuk beter voor je humeur 🙂

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *