Hoe maak je gezond eten leuk?

Als mensen horen dat je gezond eet, denken ze vaak dat dit heel erg saai is. Dat je niets meer mag en alleen maar leeft op blaadjes sla. Dat er geen lol meer met je te beleven is, omdat je alleen maar appeltjes eet en komkommertjes knabbelt. Maar gezond eten hoeft niet saai te zijn. Je moet alleen even weten hoe je het een stuk leuker en aangenamer kan maken. Hierbij mijn tips om van je gezonde levensstijl een feestje te maken!

  • Infused water – Water is misschien niet je lievelingsdrankje, maar het is erg belangrijk om je lichaam goed te hydrateren. Water is de perfecte manier om je vochtbalans op peil te houden. Het is vrij makkelijk om het drinken van water leuker, makkelijker en lekkerder te maken: maak infused water. Voeg bijvoorbeeld schijfjes citroen of sinaasappel aan je water toe. Of takjes munt of plakjes komkommer. Of een beetje diepvriesfruit (mijn favoriet). Alleen banaan toevoegen aan je water is niet zo’n succes. Er zijn speciale waterflesjes te koop, waar je je fruit in een apart deel kan doen, zodat het niet in je directe drinkwater terecht komt. Op deze manier is het helemaal niet lastig om aan je dagelijkse hoeveelheid vocht te komen!
  • Kruiden, kruiden en nog eens kruiden – Dé smaakmaker van mijn avondeten (en soms ook van mijn lunch): lekker veel kruiden. Een kipfiletje klinkt wat saai, maar je kan met zoveel verschillende kruiden (en soms knoflook/olijfolie/citroensap/azijn/yoghurt) zoveel lekkere smaken creëren. Op die manier kan je iedere dag wel kip eten, zonder dat het saai wordt! Het lekkerst is om je kip (of ander vlees) een dag van te voren in de marinade te zetten, zodat de smaken goed kunnen intrekken. 
  • Dippen! – Ik neem vaak wat groenten mee als tussendoortje, bijvoorbeeld als ik ga werken. Het is heel makkelijk om een bakje komkommer, paprika, cherrytomaatjes en worteltjes mee te nemen. Laag in calorieën, voedzaam en vol goede voedingsstoffen. Maar groenten zo eten, dat is nogal saai. Dus: maak voor jezelf een lekker dipsausje. Bijvoorbeeld op basis van griekse yoghurt met kruiden. Of neem wat hummus of guacemole mee. Lekker om vers te maken en het maakt je snackgroentjes echt veel lekkerder! (en de vetten in de griekse yoghurt, hummus of guacemole helpen ook nog eens met de opname van vitamines in je lichaam. win-win!)
  • Voeg groenten toe – Naast het tussendoor eten van snackgroenten, is het ook heel makkelijk om aan andere maaltijden groenten toe te voegen. Zo is een boterham met kaas wat saai, maar een boterham met kaas, sla, komkommer en plakjes tomaat oogt al een stuk leuker. En is bovendien ook nog een stuk smakelijker! Daarnaast zijn er op internet voldoende recepten te vinden waarmee je bijvoorbeeld wortel, courgette of rode biet kan toevoegen aan healthy baksels! Zo krijg je ongemerkt net wat meer vitamines binnen!
  • Zoek alternatieven – Zoek alternatieven voor bijvoorbeeld pasta, wraps of rijst: zo zijn er tegenwoordig in de supermarkt meerdere alternatieven te vinden: courgettepasta, bloemkoolrijst, pizzabodems waar courgette in verwerkt is, wraps waar wortels in zitten: noem maar op. Maar kies voor alternatieven die jij ook lekker vindt. Zo vind ik zelf bloemkoolrijst niet heel geweldig, ik mis toch de bite van de rijst. Maar als ik de helft van de rijst vervang door bloemkoolrijst, merk ik dit niet. Dan heb ik de helft van het rijst voor de smaak en de helft van de bloemkoolrijst voor de vitamientjes. Dat is wat werkt voor mij. En onthoud: koolhydraten zijn niet slecht, je hebt ze nodig om te leven en te functioneren. Dus skip niet alle koolhydraten!
  • IJs – Jaa, nu het warm is, is een ijsje echt superlekker. Maar helaas tikken sommige ijsjes wel heel hard aan in je caloriebehoefte. Gelukkig is zelf ijsjes maken niet zo lastig. Doe wat sinaasappelsap met fruit in de blender, zodat je een dikke smoothie krijgt, en vul hier ijsvormpjes mee. Gezonde en voedzame ijsjes, die ook lekker verfrissend zijn!
  • Maak het zelf! – Misschien een enorme inkopper, maar maak het zelf. Dan weet je precies wat ergens in gaat en kan je dit zelf ook in de hand houden. Het is niet lastig om zelf in de keuken aan de slag te gaan, het kost alleen wat tijd… 🙂

Wat zijn jouw tips om je gezonde leven net wat leuker en fijner te maken?

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *