Het jaar gezond beginnen

Toen ik vorige week op mijn Facebookpagina vroeg of mensen zaten te wachten op ‘gezonde/’skinny’ recepten voor januari, kwamen er veel positieve reacties. Er zijn ieder jaar weer veel mensen die 1 januari aangrijpen als het moment om weer even goed op de gezondheid te gaan letten. Nu is, wat mij betreft, iedere dag hier een goed moment voor, maar een nieuw jaar, met nieuwe kansen: laten we er voor gaan! Vandaag deel ik hier wat (simpele) tips om het jaar gezond te beginnen. Sommige tips zullen open deuren zijn, sommige misschien eye-openers. Maar ik hoop toch dat jullie er iets aan hebben. Daarnaast zal ik in januari 4 of 5 keer per week een recept posten waar ook de voedingswaarden per portie bij komen te staan. Ik ben niet van het calorieën tellen, maar soms is het wel goed om je bewust te zijn van wat er in je eten zit 🙂

Stel jezelf een haalbaar doel – Een doel als ’25kg afvallen’ kan erg ver weg en niet realistisch lijken. Ook is dit een doel die je nu eenmaal niet in 2 maanden afvinken kan, en dit kan demotiverend werken. Probeer in kleinere stapjes te denken, die uiteindelijk naar je einddoel toewerken. Bijvoorbeeld: op 1 februari wil ik 3 kilo kwijt zijn. Of: ik wil iedere week 0,5 – 1 kilo afvallen. Dit zijn haalbare doelen, die ook relatief snel weer af te vinken zijn. Door een haalbaar en afvinkbaar doel te stellen, kan je jezelf beter blijven motiveren om door te gaan met je goede voornemens!

Hou voor ogen waarom je dit doet – Zorg dat je gemotiveerd bent en dit ook kan blijven. Is jouw doel bijvoorbeeld om over 3 maanden in een mooie jurk te passen? Maak een foto van deze jurk, en gebruik hem als achtergrond op je telefoon. Of schrijf je motivatie op en lees dit iedere dag. De enige manier om gemotiveerd te blijven, is ook om je motivatie voor ogen te blijven houden. Dit is namelijk wat je gaat helpen als het even tegen zit, want, helaas, die dagen (of weken…) gaan ook komen!

Ga niet zwart/wit denken – Het leven is geen ‘alles of niets’. Als je zwart/wit gaat denken, is de kans enorm groot dat het ergens mis gaat. Zelf probeer ik zoveel mogelijk de 80/20 regel te hanteren: als ik 80% van de tijd goed eet, kan ik in de overige 20% best eens een etentje plannen, een drankje nemen of een stuk chocolade pakken. Door af en toe zo’n moment in te plannen en het jezelf te gunnen, maak je de kans op een mislukking veel kleiner.

Haal geen ongezonde voeding in huis – Wat je niet in huis hebt, kan je ook niet eten. Is jouw grote valkuil chocolade? Haal dan geen chocolade in huis. Weet jij dat je altijd de zak chips leeg eet? Koop dan een klein zakje, bijvoorbeeld bij het benzinestation. Zo voorkom je dat je de zak met 200 gram op eet. Ik weet dat deze tip lastiger is als je kinderen in huis hebt. Maar ook voor kinderen hoef je geen jaarvoorraad snacks in huis te hebben. Probeer echt te beperken wat er aan ongezonde voeding in je kast ligt. Dit dwingt jou namelijk om een gezondere optie te pakken!

Kies voor gezonde snacks – Ga je tussendoortjes niet overslaan, maar kies ervoor om gezonde snacks mee te nemen. Ik schreef hier ooit een lijstje met gezonde tussendoortjes. En als je een echte keukenprinses bent: op deze  pagina staan veel tussendoortjes die je zelf preppen kan. Zelf vind ik het fijn om bijvoorbeeld een bananenbrood te bakken, zodat ik voor de hele week een gezonde snack heb, die ik zo in mijn tas kan stoppen!

Ga wat extra bewegen – En daarmee bedoel ik niet dat je NU een abonnement op de sportschool moet gaan afsluiten (al hoeft dat helemaal geen gek idee te zijn hoor!), maar kijk eens naar je bewegingspatroon en waar je hier iets in aanpassen kan. Probeer iedere dag 30 minuutjes te bewegen. Dit hoeft geen hele training te zijn hoor, maar een rondje wandelen of fietsen is ook al heel mooi. Probeer daarnaast wat vaker de fiets te pakken in plaats van de auto, of de trap in plaats van de lift. Dan ben je echt al heel goed bezig!

Drink! – Drink voldoende en kies vooral voor water en thee. Zorg dat je je lichaam van voldoende vocht voorziet. Dit helpt je lichaam om (onder andere) je afvalstoffen goed af te voeren en om je stoelgang soepel te houden. Daarnaast kan ‘honger’ stiekem ook ‘dorst’ zijn; je lichaam verwart deze signalen nog wel eens met elkaar. Probeer echt voor minimaal 2 liter vocht per dag te gaan. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Kies voor vers!  – Laat de pakjes en zakjes staan, en kies voor vers eten. Ik weet dat dit soms lastig is, zeker op drukke dagen, dus wees niet te streng voor jezelf. Door voor vers te kiezen, weet je zelf wat er in je eten gaat. Soms schrik ik echt, als ik op de achterkant van pakjes en zakjes zie wát ergens allemaal in zit, terwijl ik zelf hetzelfde effect kan bereiken met wat kruiden. Daarnaast laat je hiermee een hoop toegevoegde suikers achterwege, en daar gaat je lichaam erg happy mee zijn!

Doe het samen – Kijk of je iemand kan vinden met wie je dit proces delen kan. Samen ergens voor gaan, is altijd zoveel makkelijker dan alleen! En als je er echt alleen voor staat: stuur mij dan even een berichtje. Ik vind het geen probleem om voor wat mental coaching te zorgen of om vragen te beantwoorden. Echt niet. petraruns@outlook.com staat voor je open 🙂

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.