Healthy kipnuggets

Bij dat ene restaurant, die met die twee gouden bogen, at ik altijd een ‘kip zes met zoetzure saus’. Nu ben ik daar eerlijk gezegd in járen niet meer wezen eten, maar kipnuggets staan nog steeds in mijn top 3 van ‘foute snacks’. Dé reden voor mij om de keuken in te duiken en een gezondere variant van de kipnuggets te maken: voedzaam, smaakvol én zonder foute vetten.  Van deze kan je zonder schuldgevoel een ‘kip zes’ eten!

Wat heb je nodig voor 2 porties (= 12 nuggets):

  • 250 à 300 gr kipdijfilet (dijfilet is zoveel lekkerder en smaakvoller dan gewone kipfilet)
  • kruiden voor de kip (ik gebruikte ‘Hoer op de Grill’ van Green Gipsy, echte aanrader)
  • Paneermeel
  • Speltmeel
  • 1 geklopt ei
  • 20 gram gesmolten roomboter
  • Chilisaus (of andere saus, wat je lekker vindt!)

En nu aan de slag:

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden en bekleed een bakblik met bakpapier
  2. Snij de kipdijfilet in kleine stukjes en maal dit fijn in een keukenmachine, zodat je een gehaktachtige massa krijgt. Kneed hier de kruiden doorheen.
  3. Pak 3 bakjes, vul er 1 met paneermeel, 1 met speltmeel en 1 met een losgeklopt ei
  4. Verdeel de kip in 12 delen en vorm hier kipnuggets van. Haal die achtereenvolgens door de speltmeel (klop eventueel los meel hier vanaf, een dun laagje is prima), door het ei en daarna door de paneermeel. Leg de kipnuggets op het bakblik
  5. Smeer een dun laagje van de roomboter over de kipnuggets, doe dit aan beide kanten, zo worden ze straks lekker knapperig
  6. Doe de kipnuggets 20 minuten in de oven, draai halverwege
  7. Serveer de kipnuggets met een lekker sausje.
  8. Eet smakelijk

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *