Hardlopen en afvallen

Eén van de dingen die voor mij onlosmakelijk met afvallen verbonden was, was sporten. Ik begon in de sportschool, maar ik vond de uren op die crosstrainer en fiets maar niets. Ik besloot dat ik net zo goed in de frisse buitenlucht kon gaan sporten, daar gebeurde er in ieder geval nog het een en ander om me heen. En zo begon ik met hardlopen. En hardlopen heeft mij zeker geholpen met afvallen!

Er wordt op internet veel beweerd over de combinatie ‘hardlopen en afvallen’. De een zegt dat het totaal niet werkt, de ander zweert erbij. Het is niet ‘zomaar’ zo dat je gewicht verliest als je gaat hardlopen. Om gewicht te verliezen, is uiteindelijk je energiebalans leidend. Afvallen kan een tool zijn om een negatieve energiebalans te creëren, en dan zal je op den duur gewicht gaan verliezen.

Afvallen door middel van hardlopen is dus zeker mogelijk, maar dit zal niet standaard gebeuren. Als jij op dagelijkse basis teveel eet, zal dat uurtje hardlopen echt geen verschil gaan maken. Behalve dat jij je misschien fitter voelt, maar de weegschaal zal weinig veranderen…. Dus als jij wilt afvallen, zal je sowieso ook op je voeding moeten letten!

Maar mocht je willen gaan hardlopen, mede om te gaan afvallen, heb ik de volgende tips voor je:

  • Als je net begint met hardlopen, hoef je (nog) niet extra te eten om je energie te bevoorraden. Als je toch extra aanvulling gaat eten, heb je de kans dat je meer eet, dan je net verbruikt hebt. En dat wil je natuurlijk niet.
  • Als je ’s morgens gaat hardlopen, eet dan vooraf even een banaan. En ontbijt na je work-out. Zo kan je lichaam die voeding goed gebruiken om je energie weer aan te vullen en te herstellen.
  • Vraag niet teveel van jezelf. Zoek een goed opbouwschema en neem voldoende pauzes. Je wilt geen blessure oplopen. Loop maximaal 3x per week en zorg dat je minstens 1 rustdag na ieder loopje hebt!
  • Eet koolhydraten! Ga geen koolhydraatarm dieet volgen. Je lichaam heeft de koolhydraten nodig voor je energievoorziening. Natuurlijk hoef je nog geen koolhydraten te gaan stapelen, laat dit maar aan de marathonlopers over, maar geef je lichaam wel de energie die het nodig heeft. Je komt echt niet aan van een kommetje havermout met fruit in de ochtend! Balans blijft het toverwoord!
  • In de ‘teveel koolhydraten’ trant: blijf weg van de energiedrankjes en de gelletjes. Een banaan, wat havermout en wat honing voldoen echt als voldoende energie voor je work-outs!
  • Drink voldoende. Hydrateren, hydraten, hydrateren. Je vraagt veel van je lichaam als je begint met een nieuwe vorm van beweging!
  • Er zijn veel loopverenigingen die start-to-run cursussen aanbieden. Niets is zo leuk als met een groepje mensen aan eenzelfde doel werken! Sluit je aan bij een clubje en ga lopen met elkaar. Dit motiveert echt heel erg!
  • Schrijf je in voor een loopje! Zo hou je een stok achter de deur, omdat je over enkele maanden aan de start moet staan en ook finishen wil. Zie je jezelf al shinen, met die mooie medaille om je nek? Dat wordt jouw moment!

One comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.