Hardloopverhalen #14: Tamara

Vandaag het hardloopverhaal van Tamara, op Instagram en Facebook ook wel bekend als ‘Running Tamara’. Tamara is een enthousiaste meid, die in 2016 besloot om het roer helemaal om te gooien en gezonder te gaan leven. Daarnaast ontwikkelde ze een liefde voor hardlopen! Lezen jullie mee met het enthousiaste en inspirerende verhaal van Tamara?

In 2016 besloot ik het roer eindelijk eens om te gaan gooien. Maar er aan beginnen was een lastig iets, een collega van mij is een fanatieke hardloper en doet ook aan atletiek. Ik besloot uit te spreken dat ik graag wou gaan sporten, het liefst wilde gaan hardlopen, maar ook heel graag wilde afvallen. Wat betreft het afvallen heb ik best wat ervaring, maar nooit op een of andere reden het tot een succes kunnen maken. Ik heb een speciale stimulans nodig, een motivator. Die heb ik nu gevonden, mijn hardloopmaatje en ondertussen beste vriend. Hij zou me helpen met opstarten van mijn hardloop leven. In januari dit jaar was het eindelijk zo ver: mijn hardlopen leven zou gaan beginnen.

Om nou zomaar vanuit het niets ineens te gaan lopen, tja dat raad ik iedereen echt af. Waarom? Nou je moet weten wat je lichaam kan, je moet je lichaam leren kennen op basis van zijn kunnen, krachten en kwaaltjes. Na 1 keer lopen weet je echt niet waar jouw sterkte en zwakheden liggen. Mijn kunnen? Nou mijn lichaam heeft iets in zich wat nu naar boven komt, wilskracht en doorzettingsvermogen. Mijn kunnen zijn voor een beginnende loper niet verkeerd, eerste 5km na 3 maanden trainen in een tijd van 38.36 en na 8 maanden liep ik een 5km in 33.44.

Na twee weken trainen al heel stoer een cross lopen, vraag niet hoe, maar ik deed het wel! Je kunnen moet je echt leren kennen, 3/4 keer per week trainen doe je niet zomaar! Ik begon zelf ook bij 2 keer in de week nog niet eens 1 km laat staan langer dan 2 min hardlopen.

Mijn eerste echte training 1,3km in 25 min, schrikbarend, als ik nu 1km loop op hoog tempo is dat in 5.30min. Mijn krachten? Omdat ik jaren als keeper op goal heb gestaan zijn voor ondanks mijn lichaamsbouw en gewicht m’n sprintjes niet verkeerd; ik vind het heerlijk om zo diep te gaan op z’n korte afstand. Altijd met een training of loopje was mijn eind stuk (laatste km) altijd zoveel sneller dan de rest! Tamara + eindsprint is een perfecte combinatie!

Kracht zit hem ook in je mentale kracht maar ook lichamelijke kracht. Mentale kracht, ik heb een dosis doorzettingsvermogen waar je u tegen zegt, gaan gaan gaan en af en toe geremd worden door me loopmaatjes. Weten wat je wilt helpt ook enorm.

Lichamelijke kracht, nou in oktober 2016 woog ik bijna 130 kilo, weg kracht! Door het lopen merk ik dat mijn spiermassa weer toe neemt, ook omdat ik meer eiwitten tot me neem om daarvoor te zorgen, dat het opbouwen van spieren beter werkt.

Nu in combinatie met iedere dag als ik niet loop core oefeningen te doen (billen, buik en beenspieren) merk ik dat het lopen makkelijker gaat, sneller herstel en mijn loop techniek vooruit gaat. Maar ja daar hoort dan ook wel bij dat ik ondertussen 30 kilo lichter ben.

Mijn kwaaltjes; die heb ik niet…. was het maar z’n feest! Iedereen heeft kwaaltjes. Ik mag wel heel hard in m’n handen knijpen dat ik al 8 maanden blessure vrij ben. Maar ik heb helaas wat zwakkere knieën en enkels, omdat ik mijn kwaaltjes ken, kan ik er tegen op trainen. Iedere dag dat ik niet loop, doe ik ook wat oefeningen voor me enkels en knieën. Ook ben ik niet alleen aan het hardlopen, ik zwem graag, skeeler wel eens en fiets naar mijn werk. Maar ja, deze loper doet er alles aan om me lichaam in conditie te houden, of beter gezegd te brengen.

Als jij je eigen kwaaltje niet kent, kun je jezelf ook niet ontwikkelen. Je moet je lichaam leren lezen. Sommige hardlopers kijken naar hun rust hardslag, (hardslag als je net wakker wordt) als die dan hoger is dan normaal moeten ze rust houden.

Ik voel gewoon hoe me lichaam en vooral me benen voelen, twijfel ik, dan een kort rondje of niet, ik probeer ook echt te kijken naar wat ik nog ga doen de komende week. Zware trainingen op de boeg? Nou een keertje over slaan kan echt geen kwaad!

Eigenlijk alle sporters maar dus ook hardlopers kennen het gevoel, doelen willen stellen en er dan hard voor trainen om die doelen te bereiken. Persoonlijk kan ik niet sporten zonder doelen te stellen, altijd al gehad, zelfs toen ik nog voetbalde stelde ik mezelf doelen.

Ik heb een ultiem doel en daar zal ik mee beginnen met uitleggen, want dan kan ik daarna beter vertellen waarom ik zeg maar sub doelen heb. Mijn ultieme doel is de 3000m steeple, 7 rondes, 28 balken van 76cm hoog en 7 keer een waterbak, hoe stoer wil je het maken! Een uitputtingsslag van 3km waarin je 35 keer over een balk heen moet komen zonder al te veel snelheid te verliezen, 7 keer natte schoenen halen en dan ook nog eens een top tijd neer zetten! Maar wat trekt mij zo? Nou ik ben altijd al iemand geweest is die voor een uitdaging niet weg loopt, het is het meeste stoere onderdeel van de atletiek. Ik heb 13 jaar lang op goal gestaan bij het voetbal, niet bang om te vallen, te duiken of zelfs 1-op-1 me goal uit te glijden om maar te zorgen dat er niemand kon scoren, nooit bang geweest. Dus het zit in het aard van het beestje, om juist iets te kiezen wat de meeste mensen links laten liggen, omdat het te spannend of te zwaar zou zijn! Nou ik zet er al te graag me tanden in. In trainingen zag ik al hoe atleten druk bezig waren met het trainen om op snelheid over de balken heen te vliegen! Zeker toen ik voor het eerst dit jaar aanwezig was bij een steeple wedstrijd sloeg de vonk definitief over. In een klap verliefd op dit onderdeel! Met een snelheid boven de 15km/u vlogen de atleten voorbij, vliegen over de balken, natte voeten halend in de waterbak en toevallig beoefende ik mijn andere hobby fotograferen, waardoor ik de meest gave plaatjes kon schieten! In 1 klap verkocht!

Omdat ik dus de steeple wil lopen heb ik flink wat sub doelen, maar rustig aan, stap voor stap, wat ik dus onwijs moeilijk vind omdat ik dus nu al zo graag over die balken wil vliegen. Maar dat gaat gewoon nog niet.

Een van de subdoelen is het afvallen, ik mag dan wel bijna 30kilo kwijt zijn, er moet gewoon nog meer af om fatsoenlijk te kunnen springen, maar daar ben ik onwijs druk mee bezig doormiddel van koolhydraat beperkt eten, ik werk graag met schema’s, dus in mijn keuken hangt dus een voedingsplan, gemaakt door mijn broertje die op de sportopleiding zit. Ik begon met afvallen in december 2016. In januari 2017 begon ik met hardlopen en toen begonnen de kilo’s er af te vliegen. Nu ik die 30kilo kwijt ben, zit ik gelijk ook onder de 100 kilo, dan heb ik daarna het doel om nog 15 kilo kwijt te raken, zodat ik uiteindelijk rond de 85kilo kom te zitten, als ik dan daarna nog meer afval prima, maar vanaf die 90/85 kilo wil ik opzoek naar een leefstijl qua eten wat ik de rest van mijn leven vol kan houden.

Wat ook onwijs belangrijk is voor mij is mijn core. Me spieren moeten getraind worden om te kunnen springen en natuurlijk ook te kunnen landen, spieren zoals die van me buik, rug, billen, bovenbenen, knieën en enkels worden minimaal 1 keer per week getraind, loop ik een dag niet, dan doe ik sowieso altijd oefeningen voor mijn knieën en enkels.

Hardloop doelen heb ik ook zat, zo moet mijn basis conditie omhoog, me snelheid moet flink omhoog. Dat ik begon met hardlopen, kon ik nog geen kilometer achter elkaar lopen zonder te wandelen, op een snelheid van 6.7km/u. Vervolgens ging me snelheid een beetje omhoog, naar 7.0km/u. Ondertussen was ik ook begonnen met mijn eerste wedstrijdjes, cross, tja cross, niet snel zou iemand daar voor kiezen om mee te beginnen, maar ik wel, uitdaging noemt men dat!

Na 3maanden trainen liep ik mijn eerste 5km wedstrijd. In een tijd van net iets onder de 39min, zoals ik hierboven ook al schreef. Nadat ik daar aan had mee gedaan, was de liefde voor het hardlopen zo groot geworden dat ik besloot mij aan te sluiten bij de Altis, een van de atletiek verenigingen van Amersfoort. Daar liep ik 2 keer in de week in een groep en zou groeide mijn conditie maar ook mijn snelheid, iedere wedstrijd in die tijd, was voor mij steeds een nieuwe pr. Een 8 maandjes later na het beginnen met hardlopen staat de mijn persoonlijke tijd op de 5km op 33.44 met een gemiddelde snelheid van 8,9k/u. Ondertussen heb ik ook mijn eerst baanwedstrijden gehad op de sprint onderdelen namelijk een 60m, 100m en 200m. Sinds juli werk ik nu met een trainingsschema, passend op bij al mijn doelen. Ja want ik hou van schema’s, lekker afstrepen als ik weer wat heb gedaan, zien wat ik nog moet doen en zelf niet hoeven na denken wat ik vandaag weer eens voor training moet doen. In mijn schema, opgenomen, snelheid door te intervallen, conditie door rustige duurlopen en uithoudingsvermogen door vlotte afmattende duurlopen. Ook crosstraining staat op het programma.

Of dit niet allemaal teveel van het goede is, uhh nee, ik luister naar me lichaam, sla een training over als het te veel wordt, of pas de intensiteit aan van de training. Ook word ik geremd als het nodig is, dat heb ik soms nodig. Ik kan soms te enthousiasts worden. En dan nog 1 keer per maand naar de masseur, dat zorgt er ook voor dat ik fijn kan lopen. Dan nog de goede materialen waarmee ik hardloop, goede schoenen en compressie kousen voor mijn kuiten. Het kost je wat, maar ik kan niet meer zonder!

De mensen die mij helpen met het behalen van mijn doelen ben ik onwijs dankbaar! Want als je denkt dat ik dit allemaal in me eentje doe, nou nee hoor, zonder steun van vrienden en familie zou ik er echt niet komen! Dus zij verdienen ook een compliment, die ik dus ook via deze manier even uitdeel! Zoals je leest, weet ik dondersgoed wat ik wil bereiken! Mijn doorzettingsvermogen en gedrevenheid en de steun van mijn hardloop vrienden gaan er voor zorgen dat ik dit ga behalen! En als het niet linksom gaat dan maar rechtsom! Dus: 3000m steeple, wees gewaarschuwd Tamara komt er aan!

Wat ik als laatste kwijt wil, laat je niet tegenhouden door; ik kan het niet, want zoals je hierboven leest kan het dus allemaal. Want ja de eerste sprongen zijn gemaakt over de hordes en steeple balk. De persoonlijke records worden ook steeds interessanter, 3km in 19.14 en 5km in 33.44. Jaja subdoelen van 5km onder de 30 min komt steeds dichterbij. 3km moet richting 13 min, dat gaat nog wel even duren. Het scheelt dat het lopen wel steeds makkelijker gaat, ik herstel sneller en kan nu makkelijker ritme houden bij het lopen.

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *