Groentechips

Weinig dingen zo fijn als op de bank hangen, een zak chips open trekken en deze gedachteloos leeg eten. Maar het schijnt dat chips niet het meest gezonde voedingsmiddel is. Helaas. Ik heb een poging gedaan om gezondere chips te maken, en volgens mij is dat goed gelukt! Van deze chips mag je best een schaal of een zak leeg eten, zonder enig schuldgevoel. Dat klinkt goed, toch?

Wat heb je nodig voor deze groentechips?

  • Groenten naar keuze: bijvoorbeeld aardappel, zoete aardappel, wortel, biet, pastinaak en courgette
  • olijfolie
  • Zout
  • eventueel kruiden

Hoe maak je deze chips?

  1. Verwarm de oven voor op 200 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier
  2. Was de groenten en snij deze in dunne plakken. Ik gebruikte hier mijn keukenmachine voor, die flinterdunne plakjes weet te maken. Als je geen keukenmachine hebt, gebruik dan een kaasschaaf of een mandoline.
  3. Leg de plakjes op de bakplaat, smeer ze in met een dun laagje olie (niet teveel, anders worden ze niet lekker knapperig) en bestrooi met wat zout en eventueel met kruiden (ik gebruikte gerookte paprikakruiden)
  4. Bak de chips in 15 à 20 minuten af. Let goed op: het verbrandt erg snel, dus check de oven met regelmaat.
  5. Laat de chips afkoelen en eet ze hierna lekker op!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *