Groene smoothies

 

Groene smoothies waren een tijd lang een trend in voedingsland. Je kon instagram niet openen in de ochtend, of 3 groene monsters lachten je toe. Bijna iedereen deed er aan mee. En groene smoothies kunnen een ideale start zijn van de dag, maar dan is het wel handig als je deze op de juiste manier, met de juiste voedingsstoffen, opbouwt! Lees je mee?

Vandaag even een lesje ‘hoe maak ik een heerlijke groene smoothie, die ook nog eens voedzaam genoeg is om de ochtend op door te komen!’. Belangrijk: kies voor de juiste verhoudingen. De ideale groene smoothie bevat meer groente dan fruit. Mocht je nog nooit een groene smoothie gemaakt hebben, begin dan met wat meer fruit en wat minder groenten, dan kan je wennen. Bouw de hoeveelheid groenten langzaam op, en de hoeveelheid fruit langzaam af!

Stap 1: vloeistof – Kies de basisvloeistof die je gaat gebruiken voor je smoothie. Dit kan water zijn, maar ook melk, plantaardige melk, havermelk, kokoswater, kokosmelk of vruchtensap. Let erop dat vruchtensap veel suikers met zich meebrengen. Je kan dan eventueel wat minder fruit toevoegen aan de smoothie.

Stap 2: groenten – De manier om een groene smoothie te maken, is om groene groenten toe te voegen. Ja, dit is een open deur, ik weet het! Een smoothie is een ideale manier om al lekker wat groenten binnen te krijgen in de ochtend. Groenten bevatten veel vitamines en mineralen en zijn laag in calorieen. Zoals met alles, kies voor variatie. Maak niet iedere dag een smoothie met spinazie. Durf ook eens andijvie of boerenkool toe te voegen. Voor de newbies onder ons: begin met spinazie. DIt heeft de meest neutrale smaak. Andere groenten die je prima toe kan voegen zijn rucola, paksoi, broccoli, komkommer en avocado. Avocado zorgt er ook nog eens voor dat je een goede dosis gezonde vetten binnen krijgt! Win win!

Stap 3: fruit – Kies 1 à 2 stuks fruit die je toevoegd. Als je voor bessen of aardbeien gaat: neem dan een portie van ongeveer 100 gram. Banaan, mango, peer en perzik zullen de smoothie een wat vollere en dikkere structuur geven. Fruit met veel vocht, zal de smoothie wat wateriger van smaak laten zijn.

Stap 4: vetten, vezels en eiwitten – Tot nu toe zitten er vrij veel koolhydraten in de smoothie. Het is belangrijk om ook vetten en eiwitten binnen te krijgen. Hoe je dit kan doen?

Eiwitten: Kwark, yoghurt, eiwitpoeder, noten, pitten, zaden, pindakaas, notenpasta

Vetten: Avocado, kokosolie, noten, pitten, zaden, pindakaas, kokosrasp

Vezels: Havermout, lijnzaad, cacaopoeder

Stap 5: Spice it up! – Het is heerlijk om je smoothie nog wat extra smaak te geven. Kies voor smaakmakers als kaneel, speculaaskruiden, gember, kokosrasp, verse munt, basilicum, vanille… Je kan het eigenlijk zo gek niet bedenken! Doe wel voorzichtig aan met de hoeveelheid smaakmakers. Meer dan 1 theelepel kaneel kan al snel overheersend zijn!

 

En nu aan de slag! Wat zijn jouw favoriete combinaties?

 

One comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.