Gezond afvallen

Nadat mijn leven een jaar of 4 à 5 in het teken van afvallen heeft gestaan, heb ik een hoop ontdekt. Ik begon met, heel ongezond, crashen: heel weinig binnen krijgen en in 4 weken heel veel gewicht verliezen. Kreeg ik voedingsstoffen binnen? In ieder geval niet voldoende. Zorgde ik goed voor mezelf? Nee. Daarom hierbij de tips om op een gezonde manier gewicht te verliezen en hoe je in deze fase goed voor jezelf zorgen kan!

  • Energiebalans: Het belangrijkste om af te vallen: zorg voor een negatieve energiebalans. Maar: eet ook niet te weinig. Als je dit volledig in de hand wilt hebben; kan je je BMR berekenen en hier 200 à 300 kcal per dag onder gaan zitten.
  • Eiwitten: Eet bij iedere maaltijd voldoende eiwitten. Eiwitten zorgen voor een langdurig verzadigend gevoel én ze zorgen ervoor dat je minder spieren verliest. Want vet wil je heel graag kwijt, maar voor een mooi figuur wil je je spieren graag bewaren!
  • Koolhydraten: Ga geen koolhydraten skippen. Je lichaam heeft koolhydraten nodig als energiebron én je hersenen leven hierop. Teveel is natuurlijk nooit goed. Je hebt écht geen 6 boterhammen nodig op 1 dag (uitzonderingen daar gelaten).
  • Vetten: de 3e macro mogen we ook niet missen. Vetten zijn erg belangrijk voor je lichaam. Je hebt vetten nodig om sommige vitaminen op te nemen. Ik heb zelf ondervonden wat er gebeurd als je je vetten gaat skippen en alleen op lightproducten gaat leven: ik ontwikkelde galstenen. Nee, dit zal vast niet bij iedereen gebeuren. Maar je wílt niet dat dit gebeurd. Haal je goede vetten uit noten, pitten, zaden, avocado en goede oliën.
  • Beweeg: Neem niet direct dat sportschoolabonnement en schaf ook niet direct dure hardloopschoenen aan. Zoek een manier van beweging die bij je past en die je ook echt vol gaat houden. Het heeft geen zin om jezelf iedere keer naar de sportschool te slepen als je je hier niet thuis voelt. Ga dan liever een stuk wandelen of fietsen.
  • Water: hydrateren is heel belangrijk. En het is zonde om calorieën te drinken: je wilt je calorieën echt veel liever uit voeding halen. Mocht je water niet zo lekker vinden, pimp je water dan door er schijfjes citroen of sinaasappel aan toe te voegen. Maakt het een stuk smakelijker!
  • Wat er niet is, kan je ook niet eten: Haal de dingen die je niet weerstaan kan, ook niet in huis. Als je het in huis hebt, zal je de verleiding vroeg of laat niet meer kunnen weerstaan (ik in ieder geval niet). Als ik het niet in huis heb, kan ik het ook niet pakken.
  • Wees niet te streng: verbied jezelf niets. Als je jezelf dingen gaat verbieden, wordt het een moetje. Liever het jezelf een keertje een stukje chocola toestaan, dan in een zwak momentje een hele reep weg werken. Je mag jezelf best eens belonen met iets lekkers
  • 80/20: Zorg dat 80% van je maaltijden bestaat uit pure en onbewerkte voeding; geen pakjes en zakjes, veel vitamientjes, geen toegevoegde suikers. Dan kan je die andere 20% gebruiken voor dingen waar je eens een keertje zin in hebt. Als jij een goede basis hebt qua voedingsstoffen, zal je lichaam echt niet ten onder gaan omdat je een keer een softijsje scoort. Wees niet te hard voor jezelf…
  • Niet diëten: Ga geen écht dieet volgen, ga op zoek naar een levensstijl die bij je past. Dieten zijn tijdelijk, je levensstijl kan je je hele leven volhouden. Dit gaat je op de lange termijn veel verder brengen.
  • Preppen: Foodpreppen: zorg dat je gezonde maaltijden en tussendoortjes in de vriezer, koelkast en voorraadkast hebt. Zo grijp je niet mis als je eens trek hebt, of als je geen zin hebt om te koken. Soepjes en pastasauzen zijn goed op voorraad te maken en goed te bewaren in de vriezer. Daarnaast zijn ze zelfgemaakt zoveel lekkerder dan uit een pakje of een blik.
  • Creëer volume: Kies voor voeding die veel volume heeft. Zo kan je voor 300 kcal een goed gevulde salade maken, maar ook 1,5e marsreep eten. Of maak je voor 150 kcal een flinke bak protein fluff, wat gelijk staat aan een stroopwafel. Zowel de salade als de fluff zullen veel langer een gevuld gevoel geven. En daarnaast zullen ze je lichaam ook meer voeden.
  • Loslaten: durf het af en toe ook even los te laten. Door 1 goede maaltijd zal je niet direct afvallen, en door 1 slechte maaltijd zal je niet direct aankomen. Je kan best een keertje een pizza eten. En als je daar toch wat moeite mee hebt, dan heeft Magioni hele fijne, gezondere pizzabodems die je zelf beleggen kan. Just sayin’…..

2 comments

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.