Fit en gezond blijven op vakantie

Het is zover. Het is juli. De zomervakantie is begonnen. Half Nederland heeft keihard gewerkt aan een bikinibody of aan een sixpack. En nu is de tijd om die te showen. Máár: hoe zorg je ervoor dat je bikinibody ook blijft gedurende je vakantie? Want 2 weken all inclusive, doet meestal weinig goeds voor je lichaam. Hoe kan je op vakantie toch fit en gezond blijven?

  • Plaatselijke sportschool: Veel hotels hebben tegenwoordig een eigen fitness (al durven ze soms 1 loopband en 2 kettlebells al ‘fitness’ te noemen). Daarnaast zijn er ook vaak plaatselijke sportscholen waar je best terecht kan voor wat krachttraining!
  • Eet voldoende eiwitten: Want je wilt je spiermassa niet kwijtraken. En eiwitten zorgen voor een langdurig verzadigend gevoel. Dat verkleint de kans dat jij snel naar tussendoortjes grijpt.
  • Neem gezonde snacks mee: Neem wat gezonde snacks mee, zodat je tussendoor naar een gezonde reep, rijstwafels of een handje nootjes kan grijpen. Het is echt geen ramp om een ijsje te eten tussendoor, maar 3 ijsjes per dag gaat aardig aantikken.
  • Denk groen: Als je uit eten gaat, of bij het buffet staat: probeer een deel (liefst 1/2) van je bord te vullen met groenten. Een lekker wokmixje, salade, rauwe veggies, alles is mogelijk. Als je een half bord vol hebt met groenten en daar een lekker stukje vlees bij neemt, mag je er best een paar frietjes bij pakken hoor 😉 (alhoewel je dat niet iedere dag kan doen)
  • Koop vers fruit: Waar je ook bent, vers fruit is overal te koop. Zeker in Zuid-Europese landen (of andere warme landen) is zomerfruit momenteel erg lekker en smaakvol.
  • Beweeg! Niets is zo leuk als wandelend een andere plek ontdekken. Pak zo min mogelijk de taxi, maar verplaats je gewoon met de benenwagen: je ziet veel meer van de omgeving, je pakt ondertussen wat zonnestralen mee én je verbrandt calorieën. Win-win-win. Ga snorkelen en breng de hele dag zwemmend in het water door. Of ga op avontuur en beklim een lokale berg! Ga op zoek naar actieve uitstapjes!
  • Balans: Maak bewuste keuzes. Je hoeft jezelf niet alles te verbieden. Maar iedere dag een toetje nemen, is misschien niet de handigste keuze. Pas het 80/20 principe toe: laat 80% van je voeding gezond zijn en binnen jouw doelen passen, dan kan jij die 20% gebruiken voor een ijsje, een lekker toetje of een portie frietjes!
  • Mini workout: Je hoeft geen uren te sporten als je op vakantie bent (of je moet dit zelf heel graag willen). Kijk of je een kleine HIIT-workout kan samenstellen, ga een halfuurtje hardlopen of wat baantjes trekken in het zwembad. Een korte inspanning, de rest van de dag plezier
  • Neem een gezond ontbijtje: Ga qua ontbijt niet los bij het buffet, maar hou het rustig. Dit geeft de rest van de dag meer ruimte voor een uitzondering. Een bakje kwark met muesli en fruit, een gekookt eitje, zoiets. Het is niet nodig om je vol te proppen met een English breakfast.
  • Drink!: Water is je grootste vriend. Hydrateren is erg belangrijk. Neem een flesje water mee en vul die aan zodra hij leeg is. Calorieën eten is altijd nog leuker dan calorieën drinken, dus is water op vakantie jouw buddy!

Hoe blijf jij fit en gezond op vakantie?

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *