Eierkoeken

Ik denk dat eierkoeken tot de meest gegeten koeken in Nederland behoren. Thanks to Sonja Bakker zijn ze helemaal hip geworden. Nu ben ik van mening dat eierkoeken nou niet bepaald gezond zijn. Ze zijn misschien niet al te hoog in calorieen, maar ze zijn vol met suiker en snelle koolhydraten. Gevolg: je zal snel weer trek hebben. Daarom leek het me een leuke uitdaging om eierkoeken te maken die voedzamer zijn, met voedingsstoffen waar je lichaam een stuk meer aan heeft.

Wat heb je nodig?

  • 100 gram amandelmeel
  • 100 gram volkoren speltmeel
  • 50 gram honing
  • 5 kleine eieren (of 4 grote)
  • 3 tl bakpoeder
  • snufje zout

Hoe maak je de eierkoeken?

  1. Verwarm de oven voor op 170 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier
  2. Mix de eieren met de honing. Voeg hierna het meel, zout en bakpoeder toe. Mix dit tot je een mooi beslag hebt.
  3. Schep het beslag op het bakpapier, maak er mooie rondjes van. Ik maakte met dit beslag 15 kleinere eierkoeken, ik gok dat je er 10 grote uit kan halen.
  4. Bak de koeken in zo’n 8 minuten gaar. Als je grotere koeken maakt, zal je een minuut of 10 nodig hebben.
  5. Laat de koeken afkoelen. Je kan ze beleggen met zuivelspread en plakjes aardbei (dat deed ik), maar je kan vast ook andere heerlijke varianten maken. Ik noem maar: pindakaas met banaan, kokosolie met nectarine…
  6. Eet smakelijk

Kleine notitie: stiekem vond ik de koeken op dag 2 nog wat lekkerder dan op dag 1.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *