‘Eetbuien update’

Laatst kreeg ik een berichtje van iemand met de vraag hoe het nu met mij en mijn eetbuien ging, ik had er namelijk al een poos niets meer over geschreven/gemeld, dus ze was benieuwd hoe het ermee ging. Geen idee of meer mensen benieuwd zijn naar de stand van zaken omtrent mij en mijn eetbuien, maar mogelijk dat sommige dingen voor anderen wel interessant/leerzaam kunnen zijn, dus vandaar dat ik er toch maar een blogje over schrijf 🙂

Om kort antwoord te geven op de vraag hoe het met mij en mijn eetbuien gaat: ‘goed!’. Als in: ik heb momenteel amper last van eetbuien. De eetbuien van de afgelopen 3 maanden zijn op 1 hand te tellen, en dan hou ik nog vingers over. En daar ben ik erg blij mee.

Dit houdt niet in dat er geen eetbuistemmetjes in mijn hoofd zijn. Bij onrust of stress zijn die er sowieso. Het blijft dé eerste manier die mijn lichaam zoekt om rust te vinden. Zoals iemand die afgekickt is van alcohol, toch aan alcohol zal denken bij stress, zo doet mijn lichaam dat aan chips, ijs, snoep en koekjes. Ik ben bang dat altijd in bepaalde mate zo gaat blijven. Gelukkig handel ik dat momenteel 9 van de 10 momenten erg goed.

Hoe ik dat handel? ‘Simpelweg’ door erover te praten. Simpelweg tussen aanhalingstekens, want erover praten is heus altijd zo makkelijk niet. Zeker niet omdat de eetbuistemmetjes mij vooral overvallen op zwakke momenten, en die zijn vaak als ik alleen ben. En dan is er niet direct iemand om mee te praten. Wat mij dan helpt is mijn vriend of een vriendin een appje sturen en het op die manier bespreekbaar maken. Het delen kan mij al rust geven, en dit is wat helpt.

Wat misschien ook wel helpt, is dat ik de laatste tijd voeding veel minder in ‘goed’ of ‘slecht’ indeel, maar meer bezig ben met balans. Ik blijf van mening dat het goed is voor je lichaam om als basis zo puur en onbewerkt mogelijk te eten, zodat je lichaam veel voeding binnen krijgt, en minder vulling. Maar waar ik 3 jaar geleden nog mijn eigen bakjes eten mee sjouwde als ik ergens anders zou gaan eten (want: ‘stel je voor dat ik meer vulling eet en minder voeding!’), geniet ik nu van een maaltijd bij iemand anders.

Afgelopen weekend rende ik een weekend voor Friesland met 10 andere meiden. Ik had uiteraard mijn voorraadje gezonde snacks mee (kwarkbollen kunnen echt een redding zijn!), maar ook de winegums van iemand anders smaakte me prima. Misschien geen directe voeding voor mijn lichaam, maar op dat moment even prima.

De zak winegums van afgelopen weekend maakt me dan ook niet meer onrustig. Ik weet dat mijn basis prima is, dus dat het prima is als ik een keer een handje winegums eet: mijn lichaam krijgt echt voldoende voedingsstoffen binnen en ik zorg goed voor mezelf.

Ik vind het nog steeds leuk om mijn eigen verantwoorde snacks te maken, dus om die reden zal je ook geen zakken drop en pakken koekjes hier in de kast vinden (daarnaast blijft dit wat tricky, als ik eetbuistemmetjes heb), maar dit houdt dus niet in dat ik nooit een snoepje pak. Ik geloof dat ik een redelijk goede balans heb gevonden, en daarmee gaat het momenteel goed. Het helpt ook wel dat ik geaccepteerd heb dat eetbuien altijd in een bepaalde mate een deel van mijn leven zullen uitmaken, maar ik accepteer niet dat ze de leiding nemen over mijn leven, want die heb ik namelijk zelf!

Dus om iets uitgebreider antwoord te geven op de vraag hoe het gaat met mij en mijn eetbuien: Het gaat goed. Ik heb een mooie balans gevonden. Ik heb nog wel wat eetbuikilootjes die ik eraf wil hebben, en die gaan momenteel ook langzamerhand weer weg. Het zou sneller kunnen, als ik rigoreuzer op mijn voeding zou letten. Maar dat wil ik niet; ik wil kunnen genieten van een toetje als ik uit eten ga, van een koekje als ik daar trek in heb en een handje winegums als ik al 36 uur wakker ben en nog een eind moet hardlopen! Ik leef momenteel een beetje volgens het 80/20 principe: als 80% van de tijd mijn voeding uit voedzame ingredienten bevat, heb ik in die 20% de ruimte om een keer een lekker toetje te bestellen! En dit werkt goed voor mij! 🙂

2 comments

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.