Breaking 2 #10

Zoals jullie eerder al hebben kunnen lezen, heb ik dit jaar nog 1 echt hardloopdoel, en dat is mijn eigen ‘Breaking 2’. Nu heb ik niet de illusie dat dit voor mij een mooi marathondoel is, maar ik weet dat ik op de halve marathon dit zeker moet kunnen. Mijn PR op dit moment staat op 2.01.12. Een mooie tijd, zeker gezien dit tijdens mijn allereerste halve marathon was. Nu is dat alweer 1,5 jaar geleden. In de tijd hierna heb ik zowel een PR op de 5 en de 10 km gelopen én een marathon gelopen. En nu, nu is het tijd voor mijn Breaking 2. Hij is gepland op 23 december en ik neem jullie mee op de trainingen hier naartoe.

Het was een trainingsweek waarin ik eindelijk alledrie mijn geplande trainingen volbracht heb. Of het ging zoals ik wilde? Nee, dat niet. Het lijkt echt of mijn lichaam de laatste tijd niet helemaal doet wat ik wil, of plan. Mijn plan nu? Gewoon lekker lopen, me niet te strak aan planningen houden en er gewoon van genieten. Ik neem jullie in ieder geval mee in mijn trainingsweek!

Dinsdag – Tijd voor looptraining. Omdat dit 2 dagen na de 10km bij de SIngelloop was, was dit een hersteltraining. Na het inlopen en de loopscholing, deed ik 4x 800m, op lekker rustig tempo. Dit beviel me prima, en hoewel m’n energiepeil niet heel hoog leek, was dit prima om te doen als hersteltraining!

Donderdag – Deed ik weer mee met de training van de loopgroep. Op het programma stonden blokken met tempowisselingen, op het fluitsignaal van de trainer. 1x fluiten was tempo 1, 2x fluiten was tempo 2 enz. Dit ging erg lekker en ik kon fijn meekomen. Dit voelde weer goed, zeker na mijn herstelloopje van dinsdag! Voldaan ging ik daarna dan ook weer naar huis.

Zondag – Liep ik met een vriendinnetje de Halve Marathon, bij de Hoge Veluwe Loop. Het zou haar eerste halve marathon worden, en ik zou meelopen om het tempo vast te houden voor haar. Dit ging heel goed, tot mijn darmen bij kilometer 12 begonnen tegen te sputteren. Gelukkig was er een dixie voor een snelle, sanitaire stop. Mirjam zou op rustig tempo doorlopen en ik zou haar inhalen, was het plan. Na de dixiestop voelde ik me als herboren, en kon op tempo 5’50 weg. Zo had ik Mirjam na 3 à 4 kilometer weer te pakken. Dat dit teveel energie had gekost, dat liet mijn lichaam te snel blijken. Ik besloot Mirjam te laten gaan en zelf op rustig zone 1 tempo door te lopen. Dat ik hierna ook nog last kreeg van een blaar, was een nare bijkomstigheid. Uiteindelijk ben ik zeker niet ontevreden over mijn tijd, maar baal ik er wel van dat mijn lichaam het weer liet afweten. Daar moet toch verandering in gaan komen, zeker nu ik nog een week of 10 van mijn breaking #2 afzit, en het nu niet zou halen…

Deze week: Doe ik een korte shake-out run, dinsdag looptraining en hierna moet ik even kijken hoe het gaat. Ik heb woensdag en donderdag nachtdiensten, en het is altijd even afwachten hoe deze vallen qua energiepeil en herstel. Ik heb deze week geen loopjes op het programma – ik ga supporten bij de Maliebaanloop – dus ik kan ook de tijd nemen om bij te komen van mijn nachtdiensten!

 

One comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.