Beginnen met afvallen

Waar je ook om je heen kijkt, overal zijn tips en adviezen hoe je moet afvallen. Er zijn sites, tijdschriften, tv-shows, boeken en apps die jou vertellen wat je het beste doen kan. Het lastige is: soms geven ze wat tegenstrijdige informatie. Ik kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet, en geen idee hebt wat nu goed is en wat niet. 

Ik weet uit ervaring dat het lastig is om te bepalen hoe je moet beginnen en dat je iedere vorm van informatie op wilt nemen. Maar ja, dat wordt lastiger als de informatie tegenstrijdig is. Ook omdat het zoveel is, wat je dan op één moment doen of laten moet. Daarom hier wat tips, hoe je stap voor stap gezondere keuzes maken kan. Belangrijk om te onthouden is dat Rome ook niet in 1 dag gebouwd is. Verwacht dus niet van jezelf dat alles in 1 dag goed gaat. Maar door stap voor stap kleine dingen te veranderen, kan jij op korte termijn toch echt verschil gaan maken voor jezelf!

  • Maak doelen en schrijf ze op: Begin je journey met het opschrijven van je doelen. Maak doelen voor de lange termijn, maar ook doelen voor de korte termijn. Zo klinkt 20 kilo verliezen misschien heel fijn, maar dit doel is niet haalbaar in 1 maand. Dus maak ook korte termijndoelen: ‘ik wil deze week 0,5 – 1 kg afvallen’, ‘ik eet iedere dag 2 stuks fruit’ of ‘ik ga deze week op de fiets naar mijn werk’. Schrijf ze op, zodat je ook kan zien wat je doet en wat er allemaal lukt.
  • Beloon jezelf: Koppel beloningen aan je doelen. Ben je de hele week op de fiets naar je werk gegaan? Koop dan een tijdschrift, zodat je lekker kan relaxen op vrijdagavond. Heb je de hele week netjes 2 stuks fruit per dag gegeten? Ga lekker met een vriendin naar de film. Ben je na een maand een x-aantal kilo kwijt? Ga een dagje naar de sauna. Beloon jezelf, dit motiveert je om door te gaan.
  • Bedenk waar je zwakke punten liggen: En dat zijn in dit geval niet je benen of je buik. Nee, denk na waar het in het verleden mis ging. Kan jij geen McDonalds voorbij rijden zonder een McFlurry te moeten halen? Zorg dan dat je niet in de verleiding komt, en ga niet langs de McDonalds. Gaat het mis als je paprikachips in huis hebt? Misschien is het dan slim om die even niet meer in huis te halen. Door je bewust te zijn van je zwakke punten, is de kans groter dat je er ook mee kan dealen.
  • Je keuken: Check je keukenkastjes, je koelkast en je vriezer op foods die jou misschien triggeren om te snaaien. Geef deze weg aan iemand die er wel mee om kan gaan, voer ze desnoods aan je vriend, maar zorg ervoor dat ze niet ongecontroleerd in jouw lichaam terecht komen. Dit is namelijk niet wat jij wilt. Dus: weg met de spullen die jou niet gaan helpen. Doe hierna een rondje door de groente- en fruitafdeling van de supermarkt en vul de lege plekken weer aan!
  • Voorbereiding is het halve werk: Misschien is mealprepping niet jouw ding, en je koelkast hoeft ook echt niet vol te staan met tupperware bakjes voor de hele week. Maar toch is mealpreppen niet zo gek als het lijkt. Weet je nu al dat je op dinsdagavond niet aan koken toe gaat komen? Kook dan op maandag een portie extra, zodat je dit op dinsdag alleen nog even op hoeft te warmen. Dit voorkomt dat jij op dinsdagavond een pizza besteld of friet gaat halen, want je weet dat er thuis een gezonde maaltijd op je ligt te wachten. Geen zin in liga’s? Bak op zondag een bananenbrood, snij hem in plakken en vries hem in. Zo heb je de hele week een gezonde en voedzame snack.

En nu echt aan de slag? Misschien heb je nog iets aan de related posts hieronder! Succes 🙂

One comment

  1. Ik ben bij je blog gekomen via de site van LINDA.nieuws en ik heb echt respect voor je!! Je posts zijn zo lekker positief en stimulerend. Ik ben nu al best een lange tijd bezig met afvallen, wil er ook zo’n 35 kwijt.. maar de balans is maar moeilijk om te vinden! Super tof dat jou blogs hierbij een inspiratie voor mij kunnen zijn! Keep going zou ik zeggen!
    Liefs Marit

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.