Balans….

Iets wat ik na veel afvallen erg lastig vond, was balans vinden. Dat heeft het verleden ook wel laten zien: de weegschaal bleef nooit lang op hetzelfde getal staan. Natuurlijk is het normaal dat je gewicht wat schommelt, dat doet het bij iedere vrouw, maar die van mij jojode alle kanten op. Afvallen kon ik wel, als mijn knoppie om was. Balans vinden, dat vond ik een stuk lastiger. Het is me uiteindelijk wel gelukt. Hoe? Ik deel 5 tips, die mij erg geholpen hebben!

1. Hou het realistisch: Probeer niet teveel van je zelf te vragen, maar hou het realistisch. Is het, in combinatie met werk en andere zaken, teveel gevraagd om 4x per week te sporten? Sport dan 2 of 3 keer. Het moet namelijk wel haalbaar zijn, en er moet voldoende tijd over blijven om ook uit te rusten en te herstellen. Je gaat jezelf alleen maar voorbij lopen als je wél die hoge eisen blijft stellen en je herstel niet serieus neemt!

2. Luister naar je lichaam: Deze sluit zeker aan bij het vorige punt: luister naar je lichaam. Als je moe bent: neem dan rust. Als je trek hebt: eet dan iets. Je lichaam is goed in signalen geven, om te vertellen wat het nodig heeft. Je lichaam geeft deze signalen niet voor niets, dus doe er ook iets mee!

3. Wees niet te streng voor jezelf: Gisteravond niet gesport, omdat je met vrienden naar de film ging? En hier gekozen voor een cola met popcorn? Is niks erg. Dit hoort bij het leven. Hopelijk heb je genoten van een leuke avond met vrienden. Vandaag is het weer een nieuwe dag. Ga gewoon weer lekker verder met de levensttijl die bij jou past. Een keer niet sporten of wat meer/anders eten is geen ramp. Het is echt niet goed als je sociale activiteiten ontwijkt, omdat je anders niet kan sporten of je aan je eetpatroon houden kan. Geniet. Leef! En begin morgen je dag weer gewoon met een kommetje havermout 🙂

4. Weeg jezelf niet iedere dag: meten = weten en rommelen = schommelen. Onthoud dat als je toch dagelijks op de weegschaal gaat staan. Natuurlijk laat de weegschaal zien hoe de stand van zaken is. Maar de weegschaal weet niet dat jij gisteren iets meer koolhydraten op hebt, dus vandaag wat vocht vasthoudt. Of dat jij ongesteld moet worden en je enkels als een malle opzwellen. Of dat jij gisteren flink gesport hebt en je spieren zó moeten herstellen dat er ook wat vocht is blijven hangen. Laat je niet leiden door het getal op de weegschaal, door er dagelijks op te gaan staan. Er zijn zoveel oorzaken die er voor kunnen zorgen dat jij morgen 1 kg meer weegt dan vandaag. Leer jezelf aan om 1x per 1 of 2 weken op een vast moment te wegen. Dit geeft een veel realistischer beeld.

5. Genieten! Je gaat pas echt balans vinden als je kiest voor een levensstijl die vol te houden is en waar jij ook van genieten kan! En als het hierin past om één keer per week een pizza in de oven te schuiven: doe dit dan vooral. Als je een gezonde basis hebt en je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt, is het echt niet erg als je een keer pizza, een reep (of 2) chocolade of een bak ijs wegwerkt. Geniet en leef!

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.