Als het even niet gaat zoals je wilt…

Er zijn van die dagen, weken, soms zelfs maanden dat het even niet gaat zoals je wilt. Dat je even ‘off track’ bent, dat het je gewoon even niet lukt om aan je doelen te werken. Dat het je niet lukt om 3x per week te sporten, of om de repen Tony’s níet te kopen. Van die momenten dat het je frustreert en dat je onwijs baalt van jezelf…

Ik ken die momenten. Ik heb ze ook. Nog steeds. Ik wilde dat ik geen dipjes kende. Dat ik kon zeggen dat mijn gewicht onwijs stabiel is, maar helaas, mijn strakste spijkerbroek wil eventjes niet meer dicht. Ik ben aangekomen, maar ik weet niet hoe veel. Ik wil me namelijk niet laten demotiveren door het getal op de weegschaal. Omdat ik weet dat dit me weer in een dipje kan brengen. Gelukkig kan ik wel zeggen dat de diepste dip weer achter met ligt, en dat het me weer lukt om positiever naar mezelf te kijken. Dat mijn voeding weer redelijk ‘on track’ is, en dat beweging geen ‘moeten’ of een straf is, maar dat ik het weer gewoon leuk vind om te doen.

En dat gevoel is fijn. Het voelt nog niet compleet stabiel, maar stabiel genoeg om weer verder te gaan. Verder te gaan met het behalen van mijn doelen. Verder gaan met goed zorgen voor mezelf, met lief zijn voor mezelf, met mezelf niet straffen met een workout.

Ik hoop dat jij deze dips niet kent, maar mocht je ze wel kennen, of mocht je er nu last van hebben, hopelijk heb je dan iets aan deze tips:

  • Gooi de weegschaal even de deur uit. Het heeft geen zin om je te pijnigen met het getal wat daar zichtbaar is. Durf de stap te maken om het getal minder belangrijk te vinden. Bij mij zorgen hogere getallen er vaak juist door dat ik me depri voel. En dat helpt mij niet…
  • Neem wat me-time. Kies momenten uit waarin je goed voor jezelf zorgt. Plan een avondje helemaal niets en ga lekker op de bank zitten met een theetje en een boek.

  • Praat erover. Kijk of je iemand in vertrouwen kan nemen met wie je het hierover kan hebben. En als je dit kan, kijk dan of je het niet alleen over je dip kan hebben, maar juist ook wáárom je die dip hebt. Vaak is het onderliggende het belangrijkst om over te praten.
  • Push jezelf niet om alles uit jezelf te halen. Dwing jezelf niet om per se 4 workouts per week te doen. Liever 2 workouts waarbij jij je goed voelt, dan 4 die als een straf voelen. Zorg dat je er plezier in hebt, dan je je plezier weer terug kan vinden. Want ooit ben jij gaan sporten omdat je het leuk vond. Het is alleen zaak om die reden weer terug te vinden en dit weer te voelen.
  • Beloon jezelf als het goed gaat. Nee, dit hoeft niet met repen Tony’s. Je kan jezelf ook belonen met een leuk nieuw shirt, een fijn tijdschrift of een lekker lang bad.
  • Schrijf iedere dag 3 punten op die goed gingen. Het is belangrijk om jezelf leuk en lief genoeg te vinden. En dat lukt beter als je je focust op de dingen die goed gaan!

Love yourself enough to live a happy & healthy lifestyle!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.