Afvallen: the don’ts

Er zijn véél dingen die je kunnen helpen bij het afvallen. Daar heb ik ook al het een en ander over geschreven (dat kan je hierhier en hier) teruglezen. Tips om op een gezonde manier af te vallen zijn er verder genoeg. Maar wat moet je nu juist níet doen als je wilt afvallen?

  • Structureel te veel eten: Een inkopper misschien. Want als je meer eet, dan je verbruikt, zal je geen gram afvallen, maar waarschijnlijk zelfs aankomen. En dat is niet wat je wilt.
  • Te weinig eiwitten eten: Eiwitten geven een langdurig verzadigend gevoel. Die kan je goed gebruiken als je aan het afvallen bent. Bezuinig dus niet op je bakjes kwark, je handje noten en je gegrilde kipfiletje.
  • Frisdrank inwisselen voor fruitsappen: Ja, jouw versgeperste jus bevat vast meer voedingsstoffen dan een glas cola. Maar: fruitsappen bestaan voornamelijk uit suikers, de voedingsvezels zijn in het proces (grotendeels) verloren gegaan. Het drinken van een glas fruitsap zorgt voor een suikerpiek. En daarna komt de suikerdip en die zorgt ervoor dat je snel weer trek hebt. Je kan beter een sinaasappel eten dan 5 sinaasappels drinken…
  • Standaard 5 à 6 keer per dag eten: Je dag valt of staat niet bij het aantal eetmomenten. Uiteindelijk telt aan het einde van de dag de energiebalans. Niet of jij netjes 3 maaltijden en 3 tussendoortjes hebt gegeten. Veel mensen leven op 3 grote maaltijden en redden dit ook goed. Luister naar je lichaam, dan merk je vanzelf hoeveel eetmomenten voor jou goed zijn.
  • Teveel gezonde voeding eten: Ja, appels zijn gezond. Noten en avocado’s ook. En toch kan je dit alles niet onbeperkt eten. Ik ben zeker voorstander van het eten van puur en onbewerkt voedsel, maar het is geen vrijbrief om dit continu te kunnen eten. De vetten uit noten en avocado’s zijn heel gezond, maar te veel is nooit goed, helaas…
  • Een snack eten die alleen uit koolhydraten bestaat: Je lichaam zet koolhydraten om tot enkelvoudige suikers, die snel worden opgenomen in je bloedbaan. Het bekende verhaal met de suikerpiek en suikerdip. Als je koolhydraten combineert met vetten en/of eiwitten, duurt het langer voordat het eten verteerd is en is je trek langer gestild. Combineer je appeltje dus met een paar amandelen. Of smeer wat pindakaas op je plakjes banaan!
  • Low-fat eten: De meeste low-fat producten zijn op smaak gebracht met veel suikers. Nu is suiker niet de duivel, maar teveel suiker is zeker niet gezond. Daarnaast zorgen vetten voor een langzamere vertering, en zorgen de suikers juist voor die bekende suikerpiek. Volvette producten bevatten wel meer calorieën, dus let wel op de porties die je neemt!
  • Alcohol drinken: Alcohol bevat veel ‘lege calorieën’, je lichaam heeft hier niets aan. Zonde om veel calorieën binnen te krijgen via drankjes. Calorieën zijn veel fijner om te eten!
  • Verbied jezelf niet alles: Van té streng zijn, wordt niemand gelukkig. En bijna niemand houdt dit vol ook. Gun jezelf af en toe een treatmomentje. Want die verdien je!

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.