Afvallen… 10 dingen die mij geholpen hebben

Veel mensen willen afvallen, maar weten niet goed waar ze beginnen moeten. En nee, ik heb niet de heilige graal in handen. Mijn adviezen hoeven niet te werken voor jou. Mijn lichaam heeft namelijk mijn traject gevolgd. Maar, ik kan wel delen wat mij geholpen heeft. Want misschien heb jij er ook wel iets aan.

  1. Delen. – Misschien wel de belangrijkste. Deel je proces. Vertel je omgeving wat jouw plannen zijn. Zo zullen zij je niet ongewenst in verleiding brengen, door je van alles aan te bieden.
  2. Zoek maatjes – kleinere maatjes, in de kledingwinkel 🙂 Nee, geintje. Zoek mensen die óók wat gewicht kwijt willen, of gezonder willen leven. Je kan elkaar stimuleren en motiveren. Mij hebben de lieve meiden uit mijn appgroepje enorm geholpen! We heten niet voor niets inmiddels geen ‘afvalmatties’ meer, maar ‘friends’. Dit zegt misschien wel genoeg over het traject wat wij hebben doorgemaakt.
  3. Zoek een sport die bij jou past! – Een inkopper, I know. Maar wel eentje die voor mij erg belangrijk was. Ik begon met trainen in de sportschool en deed dit plichtsgetrouw, maar vond er uiteindelijk weinig aan. Ik kreeg namelijk een schema met veel cardio. En, zo besloot ik, daarvoor hoef ik niet in de sportschool te zitten. En zo ontdekte ik mijn liefde voor hardlopen. En dat is nog steeds een match made in heaven! 
  4. Beloon jezelf – Ik kocht regelmatig beloningen voor mezelf. Geen reep chocola, maar leuke dingetjes, die ik vond dat ik verdiende op dat moment. Of: zet een paar euro opzij voor iedere kilo die jij afvalt en koop hier iets leuks voor. Beloon jezelf, want je bent goed bezig!
  5. Nieuwe outfits – véééél nieuwe outfits! Do I need to say more?
  6. Nieuwe recepten testen – Afvallen is zoveel meer dan leven op water en blaadjes sla. Ik ben nog nooit zo creatief met voeding geweest als in de periode dat ik ging afvallen. Ik ontdekte heerlijke smoothies, merkte dat ik pindakaas en oude kaas eigenlijk toch wel heel erg waardeerde, en werd creatief met mijn lunches. Minder bammetjes, maar lekkere wrapjes, soepjes ect. Ik deel niet voor niets veel receptjes. This girl loves to cook!
  7. Eet zo puur en onbewerkt mogelijk – Mij hielp het echt om terug te gaan naar de ‘basis’ van voeding; puur en onbewerkt, zodat mijn lichaam veel voedingsstoffen binnen kreeg. Ik voelde me er beter en energieker door. Ik heb zoveel mogelijk geraffineerde suikers uit mijn voedingspatroon gehaald, omdat ik merkte dat mijn lichaam daar goed op reageerde.
  8. Leg jezelf geen dingen op waar je niet achterstaat of waar je niet voor gemotiveerd bent – Ik merkte dat dingen waar ik niet toe gemotiveerd was, mij alleen maar heel veel energie kostte ipv dat het energie opleverde. En dit is zonde. Want als je aan het afvallen bent, kan je je energie goed genoeg gebruiken.
  9. Skip geen koolhydraten – Persoonlijk vind ik dat het erg belangrijk is om voldoende koolhydraten binnen te krijgen. Ze zijn de motor voor een fit en actief lichaam. En ik merkte dat mijn motor gewoon benzine nodig had. En als ik in een te lage versnelling heel veel toeren ging maken, dan had ik meer benzine nodig. Zo werkt mijn lichaam nu eenmaal.
  10. Niet elke dag wegen – Nee, doe dit niet. Het wordt een obsessie. De weegschaal werd mijn beste vriend. Mijn beste vriend en mijn grootste vijand. Want, zo leerde ik: mijn lichaam deed niet aan wiskunde, maar aan biologie.
  11. Gratis en voor niets, de 11e bonustip, voor als je van bakken houdt: Vind een vriend die gezegend is met een vlotte spijsvertering, zodat jij niet alles op hoeft te eten 🙂 Yeah, ik heb er een. Gelukkig maar. Als ik taartjes bak, verdwijnt minstens 75% in zijn buik. En dat is maar goed ook, want hoe puur en onbewerkt mijn ingrediënten misschien  ook zijn: van teveel gezonde calorieën kom je uiteindelijk ook aan.

7 comments

  1. Oké zoals je misschien nog wel weet ben ik niet zo’n lezer maar ik heb je stukje in een keer uitgelezen. Leuk geschreven🙂 en goeie tips. Veel zijn herkenbaar en voor sommige ben ik nog wel zoekende.

    En mijn tip delen op social media dan maak je van elk gerecht en feestje omdat dat zo leuk staat op de foto😉🙂 en dat maakt t extra leuk.
    Je motiveert mij zeker ook net al je verhalen Thnks

    1. Wat leuk dat je reageert 🙂 Als ik jou zo volg op Insta ben jij ook erg goed bezig met al je gezonde eten en fietstochtjes enzo!! 😊😊😊

  2. Een aanvulling op tip 11: als je niet zo’n vriend hebt (of juist een die jouw baksels veel te gezond -en dus niet lekker vindt..), dan is de vriezer ook ideaal! Dan ontdooi je per dag een stuk/plak en kun je nooit alles in één keer opeten 😊

    1. Haha jaaa dat is een heel goede tip idd! De meeste dingen halen bij ons de vriezer eigenlijk nooit. Hoe erg is dat 🤔😶

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.