Aankomen na een avondje snacken

Ik denk dat iedereen het wel herkent. Je bent de hele week goed bezig. Je houdt je aan je voeding, je sport lekker en je doet niets geks. En op zaterdagavond heb je een barbecue bij vrienden. Je grillt lekker wat vleesjes, je pakt salade, je eet stokbrood met kruidenboter en een ijsje als toetje. Niets mis mee. Perfecte balans voor die week. Maar dan sta je de volgende ochtend op de weegschaal en dan ben je een kilo zwaarder. Hoe dan? Is alles van de afgelopen week dan voor niets geweest?

Het plotselinge aankomen kan zorgen voor verschillende gevoelens. Boosheid, wanhopig, verdrietig. Want waar doe je het eigenlijk voor als je keihard werkt, maar je niet eens naar een barbecue kan zonder één kilo aan te komen? Het motiveert niet om je gezonde levensstijl voort te zetten. Je valt makkelijk terug in je oude gewoontes, van ongezonder eten en minder bewegen. Want waarom zou je gezond leven, als je van één barbecue direct aankomt?

In sommige momenten denk ik: ‘gooi die weegschaal lekker uit het raam’. En dit moment is er één van. Want die weegschaal is jou enorm aan het kwellen. En nog onterecht ook. Ja, er zit een kilo meer bij. Maar die weegschaal vertelt niet wat die kilo precies inhoudt. Ik kan je echter beloven dat die kilo bijna alleen maar vocht is. Hoe ik dat weet? Omdat één kilo aankomen in vet op een dag echt (bijna) onmogelijk is.

Voor één kilo vet heb je ongeveer 7000 kcal nodig. 7000 kcal die je meer hebt gegeten dan je nodig hebt. En, geloof mij, je hebt tijdens je barbecue geen 7000 kcal teveel gegeten. Dan had je namelijk naast al je vlees, stokbroodjes en je ijsje ook nog een pot kokosolie moeten leeglepelen. En ik kan me niet voorstellen dat je dat gedaan hebt.

Wat er wél gebeurd is? Laten we beginnen aan les 1. En ik vind les 1 altijd heel grappig klinken: je lichaam doet niet aan wiskunde, maar aan biologie. Oftewel: voeding en calorieën zijn geen standaard optelsom. Je lichaam doet aan biologie; er spelen zóveel processen. Een van die processen is de vertering van de koolhydraten. Je zal tijdens je barbecue mogelijk meer koolhydraten gegeten hebben dan jij op een normale dag doet. Ook zal je wat meer zout binnen hebben gekregen. Door meer koolhydraten en zout te eten, ga jij ook meer vocht vasthouden. Iedere gram koolhydraten, bindt ongeveer 3 gram water aan zich. Je lichaam zal die koolhydraten niet allemaal direct verwerken, dus duurt het ook even voordat je dit vocht weer kwijt bent.

Natuurlijk kan het zijn dat je 100 gram vet bent aangekomen, doordat je wat meer hebt gegeten tijdens je barbecue. Maar je mag er vanuit gaan dat de overige 900 gram vocht is, wat jij in de loop van de dagen weer kwijtraakt. Zeker als je je normale levensstijl weer oppakt; weer lekker gezond gaat eten en weer gaat bewegen. Echt, er is geen ramp gebeurd als je wat aan bent gekomen na een barbecue. Pak je normale ritme weer op je zal zien dat de weegschaal snel weer gaat zakken!

Geniet van leuke avonden, zoals een barbecue of een filmavondje met snacks. Dit soort avondjes zijn geen vrijbrief om helemaal los te gaan, maar ze zijn er wel om van te genieten. Juist door van dit soort avonden (of momenten) te genieten, is het makkelijker om de rest van de week weer in je normale ritme te zitten. Gun jezelf af en toe wat lekkers of wat leuks: je komt geen kilo vet aan van een barbecue. Het is natuurlijk wel verstandig om balans te houden en geen vier barbecues per week te hebben. Maar dat spreekt denk ik wel voor zich… 😉

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *