5x redenen om lekker een rustdag te nemen

Afgelopen week was een week die ik vooral gebruikte om bij te tanken – de week ervoor had ik wat teveel van mezelf gevraagd en soms is het dan slim om even een stapje terug te doen, in plaats van alleen maar verder te willen. Daarom vandaag geen Diary – zo boeiend was mijn week namelijk niet – maar een artikel ik het verlengde van mijn week: 5x redenen om lekker een rustdag te nemen!

Reden #1: Zorgen voor je mentale gezondheid
Natuurlijk wil je fit en gezond zijn, maar daarbij is het ook erg belangrijk om aan je mentale gezondheid te denken. Altijd maar blijven gaan en moeten, dat doet niet alleen lichamelijk iets met je, maar ook geestelijk. Sporten zorgt dan wel voor gelukshormonen, maar als je teveel sport, werkt dit helaas anders. Rust zorgt voor balans in je hormoonhuishouding, wat ervoor zorgt dat jij een stuk lekkerder in je vel zit, en niet te maken krijgt met klachten van depressiviteit, lusteloosheid of stemmingswisselingen!

Reden #2: Je hebt meer tijd voor sociale activiteiten
Veel sporten is leuk, maar het is ook belangrijk om aan andere sociale activiteiten toe te komen. Ik zag het zelf nog wel eens als last; dan moest ik van mezelf 4 keer trainen per week, maar als er dan plotseling iets verschoof in mijn agenda, werd mijn hoofd een grote chaos. Want: waar moest ik nu mijn work-out inplannen? Tegenwoordig kan ik dit makkelijker zien, en doe ik dan gewoon 3 goede workouts, in plaats van 4 waarvan er een gehaast is en me alleen maar stress oplevert. Een rustdag pakken, houdt in dat jij meer tijd hebt voor leuke dingen en sociale activiteiten. Lees: mentale gezondheid en balans! Maarre… je mag natuurlijk ook best gaan Netflixen met een mok thee en een reep chocola hoor 😉

Reden #3: Spieren groeien tijdens rustdagen
Als je flink traint, ontstaan er kleine haarscheurtjes in je spieren. Dit is niets om je zorgen over te maken – het is juist een natuurlijk proces, maar door het plannen van een rustdag, zorg jij ervoor dat je lichaam deze scheurtjes weer kan laten herstellen, waardoor je sterker wordt. Sterker worden doe je dus niet alleen door je trainen en je lichaam te prikkelen, maar ook door op tijd rust te pakken. Hallo supercompensatie!

Reden #4: Hersteltijd
Sommige trainingen vragen meer van je lichaam dan andere. Een rustige duurloop is namelijk een heel andere prikkel, dan een pittige intervaltraining. Je lichaam heeft rust nodig om te herstellen van deze prikkels – en na een rustige 10 kilometer heb je minder rust nodig, dan na en een 10x 800m op 10 kilometer tempo. Plan je rustdagen dus verstandig in!

Reden #5: Voorkom blessures
Alleen maar blijven gáán, is vragen om blessures! En dat is juist iets, wat je niet wilt. Je lichaam heeft rust nodig om te herstellen van de intensiteit van je workouts. Dus als je moe bent, of een pijntje voelt: skip dan vooral even een (heftige) workout. Je kan natuurlijk altijd een rustige yogasessie of stretch doen, of een rondje gaan wandelen!

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.